Pages

lundi 21 juin 2010

Kvällens frâga: Pocketcirkel - who's interested to join?

Det hela började här (tror jag) eller kanske här.
I eftermiddag delade sâ Anannan nedan med sig av ytterligare en alldeles utmärkt idé:
Lât oss "dra igång en svensk pocketbokcirkel för ett litet gäng i Europa boende svenskar med inte alltför olika smak". 

Idén är vidare: 
- vi börjar med 2-5 personer
- vilket ger en sisâdär 8-10 böcker i pocket på svenska utgivna under de senaste 2-3 åren.
- var och en bidrar alltså med 3-5 böcker (och har man bara 2 gâr även detta bra) och de böcker man själv bidragit med får man behålla i slutändan (även om förhandlingar med den initiala innehavaren/innehaverskan givetvis kan medföra även ägarbyte in the end of the end).

Anannans motivering som även blir min är "att jag vill läsa bra svenska böcker men inte behöva samla dem i mina hyllor efteråt".  Och det smarta med det hela är ju att man dessutom, om man blir fullständigt förälskad i en av de "icke sina" kan inhandla sitt alldeles egna exemplar efter läsning.

Att skicka en pocketbok till ett annat europeiskt land kostar frân Portugal runt 2 euro i porto, frân Frankrike vet undertecknad ej, men säkert är det i vart fall pâ ett ungefär detsamma... Som Anannan sâ smart pâlyser: det finns ekonomialtpostsalternativ i det som frân Sverige sett är utlandet som drar ned utgiften till en inte sâ kännbar utgift.

Vi är redan nu 3; 5 är mao öht inte ett mâste (vare sig uppât eller nedât).
Kvällens frâga är med detta till bakgrund följande: Vem vill vara med?
- Start: 10 juli (ca).
- vilket ger oss tid att värva fler - vänligen âterkom innan mânadsslutet? Alla värvningssätt är tillâtna...
- vilket ocksâ ger oss tid att förbereda var och ens' semesterläsning.
- mer exakta regler - för en cirkel mâste ju ha regler, hehe - âterkommer vi med inom kort precis här!

Med vänliga kvällshälsningar,
Fransyskan H, Anannan och Jorun.

11 commentaires:

annannan a dit…

Jippi!!

Nästa fråga är ju titlar. Själv ligger jag lite risigt till vad gäller nya böcker, eftersom jag inte handlat några sedan i augusti. Jag var bevars i Helsingfors i veckan men unnade mig bara två böcker och de är inte precis purnya som den som läser mitt senaste inlägg inser.

Nåväl, nu går jag händelserna i förväg.

Fransyskan H a dit…

Men jag tycker inte ALLS att de behöver vara absolut nutida. Nej, faktiskt, till och med inte alls! Skulle tom älska en latinöversättning... Detta blir mao en frâga för regelverket, hihi.

Sedan, som du säger, är titlar öht en huvudfrâga. Och vem skickar till vem, vem mottar vad. En titellista - med önskelista som följd, i rankordning. Oj oj oj - jag förutspâr mânga trevliga diskussioner!

Även jag händleserna i förvag!

Bengt O. a dit…

Jag läser egentligen knappast nutida svenska pocketböcker och äger knappt någon. Men jag ställer upp om det behövs för att få en lagom grupp. (Är i Sthlm just nu så jag kan köpa några). Men skall vi diskutera böckerna också på något forum? Det hopppas jag verkligen annar blir det ju bara en vanlig läsecirkel.

(Läser just nu tjocka hard covers om Karl Gerhard, Sigrid Gillner resp. Mussolini. Så ni ser i vilken riktning mon smak går ;-) )

Fransyskan H a dit…

Även det, käre Bengt O., fâr bli en frâga för regelverket - diskussionsforum alltsâ. Jag hâller med dig att det vore synd att vara det förutan, även om grundidén fortsatt kommer vara just bokbyte!
Ja! Se vad som kan verka intressantast vad gäller pocketinköp: självklart är du varmt välkommen!

annannan a dit…

Gärna diskutera om det inte blir ett TVÅNG. Och gärna också mindre nya böcker.

Man kanske kan tänka sig lite helt vilda förgreningar också, utöver själva cirklandet. Alltså: Jag tänker mig att var och en lägger ut en lista över vad man har att erbjuda just nu och vad man är intresserad av att köpa nästa gång man är i Sverige. Och så föreställer jag mig att många kommer att flockas runt en del av böckerna, medan kanske andra bara lockar till sig en eller två intresserade. Och så cirklar man då de böcker som intresserar många, medan andra kanske bara byter bostad rakt av en gång.

Det kan ju finnas ett gemensamt forum för allihop i alla fall.

Det är möjligt att det blir ett lätt kaos. Men det kan också bli hur spännande som helst.

Den enda regel jag verkligen förespråkar att vi håller på är att det ska vara pocket - för att hålla portot nere.

Fransyskan H a dit…

Hâller med dig vad gäller pocket. Ocksâ vad gäller otvâng, diskussion är bara roligt om det är gratis. Och för övrigt älskar jag kaos! Lât oss se, lât oss se - sâ snart medlemsantalet är fixerat kör vi!

Charlie Truck a dit…

Ja vad roligt! Jag vill absolut vara med och tycker det vore kul med diskussionsforum. Det enda bemolet ar val bara att vi maste vanta tills alla last boken.

Galler enbart svenska forfattare eller gar oversattningar bra ocksa? Jag tycker nog svenska forfattare vore roligast.

Charlie Truck a dit…

Man kanske kan onska bocker ocksa? Typ, jag vill garna lasa Yarden, har nagon den?

Fransyskan H a dit…

Hej Charlie, vad kul att du med vill vara med!
Jo... det var nog jag som kom med en dum kommentar apropâ latinsk översättning... (skyll pâ sen kväll...). Vi hâller det till svenska författare - dâ grundmeningen ju var att utbyta det som inte finns nära till hands utanför kungadömets gränser. Helst nutida och relativt nyutgivna, men med helst menas helst.

Vi fâr väl helt enkelt se över hur styra upp dt i slutändan - en lista och kanske finns det vissa titlar ingen vill läsa / andra vi fâr slâss om och isâfall fâr det vara sâ, det spelar ju ingen roll.

Tycker önskelisteidén är utmärkt.

Diskussionsforum. Hm. Man kan ju ocksâ tänka sig, som alternativ till att vänta in att alla läst, att den som känner sig manad skriver det den vill och sen kommer diskussion när nummer tvâ och följande har ngt att tillägga - om de har nâgot att tillägga.

Vad bra - jag tror vi alla är överens om nâgra grundidéer:
- diskussionsforum vore kul
- dock utan tvâng
- och sâ informellt som möjligt, det fâr ju inte bli prestige i det hela eller prestationsângest för dâ faller projektet platt till marken.

Ska se över lite möjligheter i helgen och âterkommer med skiss utifrân vilket alla förslag är välkomna!

Fransyskan H a dit…

PS. Mao kan man ju fâ ett öppet forum, pâ sâ vis att i de cirkulerande pocketarna (!) kommer ju finnas vissa titlar som endel redan läst - och dâ är det ju bara att börja. Samt att man tom kan tänka sig att icke pocketcirkelmembers kan fâ vara med i diskussionen, de som haft mjlght att läsa titlarna utan cirkel.

Charlie Truck a dit…

Jag rostar for oppet forum sa att andra kan lasa och kommentera. Vore roligt med en liten lasekrets!