Pages

dimanche 20 juin 2010

Dagens

HÄNDELSE: Alla bäckar smâ, som det heter: idag har varit en sân där toppdag, utan verkliga toppar, men bara allmänt härlig och harmonisk: lunch enligt nedan, stilla gângväg genom la Cité, som det kallas, det lilla medeltida kvarter som ligger mellan katedralen och slottet, bilfritt, gatustensprytt, fâgelsâng, i övrigt tystnad. Och... där ska vi snart fâ leva. Leva! En vacker dag med mer tid fâr det bli ett helt dagens bara om detta, för det är det värt, minst. Romantikens boning, here we come. Därefter biltur, vâr söndagshobby sedan vi bor en province; medan Lillan sover, eller för dens skull icke sover, pratar vi ikapp oss och lâter det vackra, vackra landskapet glida förbi oss. Vingârdar. Kullar. Blâklockor. Vallmo. Pâ väg ner mot bilen sprang vi pâ en loppis, med massor med böcker och det kändes precis som förr. Le Mystère du Graal, av Evola, blev min och en vacker dag ska jag skriva ett helt dagens ocksâ om mina âr levandes i och med medeltidsfranskan och dess litteratur, där graalen givetvis har en enorm plats. För evigt tacksam för dess âr.
PLANER: Att inom kort välkomna vâr nya barnvakt ich stega bort till vâr förnämliga biograf pâ tu man hand. Âh! Vi fâr se om det blir ârets Guldkameran i Cannes-vinnare, mexikanska ANNÉE BISSEXTILE (vad svenska el originaltiteln är har jag faktiskt ingen aaaaning om), av Michael Rowe, en australiensare som bott i Mexico ung. lika länge som jag bott här - vilket verkar vara en mycket sexuell historia (därav sextonârsgräns? det är ju som alla vet mycket värre med nakna kroppar än vâld, rigth?) - eller en annan liten film jag inte minns namnet pâ, âterstâr att se. Till detta ska tilläggas: Alla som har barn och som säger sig aldrig ha tänkt följande tanke ljuger, (hur mycket man än älskar den lille/lilla): fy sjutton vad trevligt det var innan ungen, när man kunde gâ och se tre filmer pâ raken, om sâ var - en längtan och saknad som för undertecknad infaller främst söndagar... och nästan varje söndag... det var vâr inte bara söndagshobby men oftasthobby, dâ.
Det var de kortsiktiga. De lângsiktiga: flytt!
SAKNAD: Faktiskt absolut ingenting.
DUMMASTE: Att man inte kan fâ nycklar innan man blivit ägare. 
SJUKA: Hemlängtan! Att man kan längta sâ mycket till ett nytt hem innan vi ens skrivit pâ. Men imorgon blir det i vart fall köplöftespâskrift, sen är det bara att stâ ut i dryga 10 veckor medan allt det administrativa ordnas av okända händer för att köpet skall gâ igenom... 
DROG: Kaffe. Som det blev för lite av imorse vilket jag smâtt lidigt av hele dan. Det samt denna stad. Jag älskar, älskar, älskar denna stad.
ROLIGASTE: Roligaste - eller sanslösaste. Medan Sverige gifter bort sina kronprinsessor gör det franska nationallaget bort sig allt mer för varje minut som gâr. Händelserna är oräknerliga. Nu senast, efter att Anelka blivit hemskickad pga oskick, och Domenech gâtt till pressen för att läsa upp ett brev spelarna skrivit till honom, vägrade samma spelare att lâta honom gâ in i bussen - D. likasâ tränaren, alltsâ - och âkte iväg utan honom. Jojo. Vad blir nästa steg? De blir nog tvungna att skicka hem hele bunten...
FAVORIT: Hemmets invânare. Lillan, lyckligt ovetandes om kungabröllop och äkta stenar, springer omkring här med tre olika diadem jag inte längre visste jag ägde men som snabbt plockats ur nâgon gammal lâda, och bär dem bakâfram. Sâ fint, sâ fint...
KÖP: Lunch pâ slottet. Här liknar slottet dock mer en borg än ett slott, i ardoise och tuffautsten, med en fantastisk trädgârd som ofta känns nästan som vâr alldeles privata trädgârd, sâ lite frekventerad är den - och sâ glada är vi, för stans bästa terass finns ju där. Gamla trädgârdsbord utställda pâ gräsmattan och sâ mycket olika blomsterarter att man tror von Linné var förbi där - och inte bara den Gode kung René som ordnade med den till att börja med. Vilken framtida lekpark! Och snart, mycket snart, kommer vi bo bara ett stenkast frân. Jag dânar.
KLÄDSEL: Klänning och strumpbyxor och kofta. Le fond de l'air est frais, som han sa...
ORD: Förväntansfull!
HUMÖR: Förväntansfull. Efter regn kommer solsken, själv lever jag verkligt regn när det är regn, verkligt solsken när det kommer solsken och dagar som denna tänker jag att vad glad jag är att det är sâ. Om inte annat blir livet kontrastfyllt. Och dagar som denna kan till förvantansfullheten tilläggas enorm tacksamhet för att allt blev som det blev och blir som det blir. Det börjar ta form.

5 commentaires:

annannan a dit…

Till detta skimrande inlägg gör jag en mer världslig kommentar, fast den kanske också kan leda till förväntan.

Jag fick en idé om att dra igång en svensk pocketbokcirkel för ett litet gäng i Europa boende svenskar med inte alltför olika smak. Apropå ett tidigare samtalsämne på din blogg.

Min tanke var att börja med 2-5 personer (jag känner egentligen ingen men har känslan av att din bloggkrets innehåller fler personer i den ovan definierade kategorin) och kanske 8-10 böcker i pocket på svenska utgivna under de senaste 2-3 åren. Var och en bidrar alltså med 3-5 böcker och de böcker man själv bidragit med får man behålla i slutändan.

Min egen motivering är att jag vill läsa bra svenska böcker men inte behöver samla dem i mina hyllor efteråt. Och härifrån Portugal kan jag skicka en pocketbok till ett annat europeiskt land för kanske 2 euro i porto, så det är ingen kännbar utgift.

Är det en bra idé, tro?

Fransyskan H a dit…

Hej Anannan,
Varför inte - om inte är det väl värt att prova? 2 = du och jag (!) och sedan fâr vi se om nâgon annan vill hänga pâ? Sen är väl förstâs frâgan - jag klickade hem 2 pocketar nyligen som kostade mig under 5 euros styck, och tittade nu i och med din kommentar in pâ adlibris där de har 3 för 99:-...
Vore det ett alternativ...? "Det ett alternativ?" - rättar mig genast för det var ju inte ens en frâga; jag menar alltsâ snarare att tror du att en "pocketklubb" utan cirkel men med kommentarer och läsupplevelser frân böcker lästa skulle kunna vara en annan idé?
Fast dâ blir det förstâs fler böcker i var mans hylla...
Detta blir sâ rörigt att jag inser att jag behöver kaffe innan jag skriver mer. Förstâr du hur jag menar fâr du gärna kommentera och utifrân svar kör jag inlägg med förfrâgan?

annannan a dit…

Alltså, en del av grejen är att porto från Sverige är ohemult dyrt. Jag misstänker att för de tre för 99 betalar du nästan lika mycket i porto. För mig är det mycket billigare att skicka härifrån eftersom det finns ett ekonomialternativ. Men det hänger ju på att det också finns i de länder där ni andra, eller just nu närmare bestämt du, bor.

Nu ska jag också dricka kaffe! (Starkt espresso med mjölk, en pingo på nordportugisiska)

Jorun a dit…

Annannan, det låter väldigt intressant! Jag skulle gärna vara med i ett sånt utbyte. Eftersom jag reser till Sverige var femte vecka ungefär har jag goda möjligheter att skaffa böcker till bra pris, och portot från Lux till övriga Europa är inte avskräckande.

Jorun i Luxemburg

Fransyskan H a dit…

Tack för inlägg i debatten, Jorun! Nu blir det inlägg!