Pages

vendredi 4 juin 2010

Mânadens text rakt in i hjärtat (inte för att jag nânsin mördat en basfiol, men -).

Mânadens text kommer här. Jag har kopierat den rakt av illa fräckt frân bloggen "Säg ifrân om jag sagt det här förut", och ni kan läsa det i bloggens kontext här. Författare: Stig Dagerman.

Tillbakakomna efter en kväll pâ tu man hand passar den ack sâ bäst. Men skulle vilja tillägga att den inte rör endast föräldraskap, men ocksâ relationsskap i allmänhet - till mannen eller kvinnan, eller om sâ bara till... en själv. (Skall tilläggas, nummer 2, att jag är lätt förälskad i titeln).

 
"Den som inbillar sig att det gäller att antingen välja barnet eller basfiolen kommer att ångra sig, om du basfiolen verkligen betydde något för honom. Hur många stackars halvt ihjälälskade barn har inte blivit smekta med så mycket bitterhet, att de för resten av sitt liv blivit kärleksskadade. Hur många basfiolmördare har inte kärleksfullt viskat i sitt barns öra: Tänk vad jag kunde ha blivit om jag inte haft dej, du ska tro jag var fin på basfiol innan du var född. Men så kom ju du. Och du var naturligtvis viktigare, lilla barn. Håhåjaja."


Varför mörda basfiolen?, 1949.

Godnatt.

Aucun commentaire: