Pages

lundi 5 octobre 2009

IgNobel (2) - följt av lite Fellini-porr.

Efter mitt inlägg igâr har jag gjort en liten sökning pâ tidigare ârs Ig-nobel pris (jag ska helt ärligt säga att jag inte kände till dess existens fram tills igâr...).

2005. Dn skriver om priset och det, dâ, uppskattade magsârspriset. De preciserar:
"Ignobel (=inte sâ ädelt)".
Det är här jag menar att gränsen mellan svenskan och franskan är SÂ svâr, när man levt sambo med sprâket alltför länge. Faktiskt gav det mig länge tunghäfta. Jag trodde inte att det var nödvändigt att ange betydelsen - och det är det kanske inte heller, det kan vara DN som överförtydligar.
Men faktum är att SJÄLV har jag inte längre nâgon aning. Franska ord i svenska sprâket finns det gott om. Själv vâgar jag oftast inte använda ett enda - för att inte uppfattas som 1. vare sig pretentiös (dâ jag inte har koll - haha, Magnus! - pâ om det är ett gängse ord eller ej, 2. eller en blek variant av Anita Ekberg... en äkta Miss Sverige!

http://farm4.static.flickr.com/3357/3212134251_c21bf10524.jpg

(eller Dolph Lundgren - vilket väl visserligen vore svârare...).

http://www.menshairstylesonline.com/Hair/Short-Mens-Hairstyles/dolph-lundgren-flat-top-rocky.jpg

(ps: hittade honom pâ siten: "memenshairstylesonline.com", under subdivisionen: Hair/Short-Mens-Hairstyles/dolph-lundgren-flat-top-rocky. Det ni!).
 
Sâ. Bara sâ att vi förstâr varandra rätt pâ den här bloggen. Ursäkta alltid franskan!

Och förresten. Har ni sett att de just öppnat en utställning av bla Fellinis drömdagböcker pâ Jeu du paume (20 okt-17 jan, Fellini la grande parade, mer om det här). Han skrev faktiskt sina drömdagböcker under hela sitt vuxna liv. Och illustrerade dem livligt. Ja främst, nästan, illustrerade dem. Mânga enoooorma bröst. Enligt vissa väldigt ofta inspirerade av hans skâdespelerskor. Vilket väl inte är sâ konstigt - för visst är hon enastâende vacker?
http://morenismoyanis.files.wordpress.com/2007/05/anita-ekberg-019.jpg
Ja. Det är hon.

Aucun commentaire: