Pages

samedi 30 avril 2011

What a wonderful world!

Efter att ha läst liknande och snabbt insett att, nej, nâgot brev lär ju inte hinna till skatteverket tills den 2e djupdyker jag bland siffror och koder.

Tre minuter senare.
"Du har nu lämnat din deklaration. Tack för att du använde servicetelefonen. Välkommen âter".

Jag tror alltmer att den moderna världen är som gjord för sâdana som jag. Eller mer precist: sâdana som jag (i just detta sammanhang, läs: pappershatare, läs: skjuta-upp-till-sista-sekunden-friends) kunde knappast hoppats pâ liknande utveckling.

(Samt att jag tror att skatteverket gâr back pâ att handlägga mina svenska uppgifter. Men det är ju en helt annan frâga!)

5 commentaires:

Charlie Truck a dit…

Deklarerar du fortfarande i Sverige? Skattar men inte där man bor? Jag har inte deklarerat i Sverige på 10 år.

Charlie Truck a dit…
Ce commentaire a été supprimé par l'auteur.
Charlie Truck a dit…

Ursäkta nyfikenheten, inspg just att det kanske var en ofin fråga?

Fransyskan H a dit…

Inte alls ofin frâga - jag fâr automatiskt hitskickat papper varje âr pga nâgra minimala "ränteinkomster" i Sverige (det rör sig om under 1000 kr) och har därav ibland ett tiotal kronor i skatt, ibland ett tiotal att fâ tillbaka... (och det rör sig om tiotal - i âr räknar de med att jag ska fâ tillbaka 31 kr). Det är just det jag tycker är intressant - det mâste kosta multum att följa liknande historier. I övrigt, ja, skattar och deklarerar jag absolut för det jag arbetar här i Frankrike - i Frankrike.

annannan a dit…

Just det.

Jag jobbade på Det Statliga Verket i en mellansvensk stad i en stor sjuttiotalsbyggnad i vilken den lokala skattemyndigheten också fanns. Det var intressant att se hur många som kom dit och stoppade kuvert i den lokala lådan på den aktuella dagen. Detta var 1996.

Vi deklarerar på nätet också lokalt, men det är bra mycket krångligare än den svenska.