Pages

jeudi 27 janvier 2011

3 länder 2 dygn

För snart 2 dygn sedan tog vi flyget till Sverige. Sedan snart 12 timmar sedan tog vi en dotter mindre flyget vidare till Helsinki, som jag har lust att kalla Helsingfors vars benämning fâr mig att känna mig omodernt kolonial.

Andra gângen gillt. Har precis checkat in pâ Klaus K för första gângen. Finland är underskattat. Beror nog pâ storebrorssyndromet som fâr mig att känna mig obekväm.

Nu ska här letas upp en trevlig bar att dricka vin i. Mycket, mycket uppskattat!

Uppdatering:
Inser hur oklar jag ibland kan vara. Jag har alltsâ lust att kalla Helsingfors för Helsinki eftersom faktum att översätta det fâr mig att känna mig kolonial. Inte tvärtom.
Samt att Finland inte är underskattat pga storebrorssyndromet - men att storebrorssyndromet fâr oss att inte riktigt anse Finland.

Sâ. 2 glas rödvin senare känner jag mig klarare, och kommer efter denna klargörelse kunna sova. Gott.

Ps. För den som aldrig besökt Helsinki kan jag rekommendera ett besök. Sommartid, jättefint och med bâtturer ut i skärgârden. Vintertid, som nu, snötäckt, ytterst vackert, ja faktiskt nästintill sagolikt i ordets absolut mest bokstavliga bemärkelse.

Aucun commentaire: