Pages

vendredi 14 janvier 2011

Lite av 2010

I en salig blandning. Eller "Saker man kan pyssla med en regnig fredagseftermiddag innan stängning". Eller "inlägg som blir till när man âter undrar om man egentligen verkligen ska fortsätta blogga". Hepp!

Ârets infriade Nyârslöften
  • Jag lovade mig ett piano - det kom (och jag förstâr inte riktigt ännu att det faktiskt är sant)
  • Mer läsning. Jo, mer. (Och mer pâ svenska under tolv mânader än under de senaste tio âren).
  • Mer massage. Fast i âr ska det bli mycket mer. Den första blev idag min lunch!
Ârets upptäckter (och âterupptäckter):
  • Âterupptäckter, först, för jag kan skriva under pâ precis samma som förra ârets andra punkt: "att faktum att ha barn förändrar ens tillvaro precis sâ mycket som man trott och som alla säger att det inte kommer göra"
  • Att den grekiska cykladövärlden är en av de mest fantastiska platser att vistas pâ - tom med barn, haha.

  • Pianospel. Vilket är en lite furstrerande upplevelse...
Ârets advent: Första pâ fjorton âr med verklig första advent i hemlandet. Och jäklar sâ kallt det var!!


Vilket leder oss till Ârets svenskaste: Korvgrillning utomhus i advenstkylan!


Ârets infall:
Ja, det skulle väl vara pianot!

Ârets absoluta wowupplevelse: Alhambra. Jag fâr fortfarande rysningar av att tänka pâ vâr tvâdagsvistelse hos Grenadas Parador. Sâ vackert.

Ârets film: Hm. Inte lika givet som förra âret, men mycket förmodligen Submarino av Vinterberg. Den som ej sett Vinterbergs absoluta comeback: Se den!

Jakob Cedergrens blick liknar fâ.

Ârets (absurdaste) hotellnatt:

Ârets varg:

Ârets syster: Min. "Utan vilken jag aldrig skulle suttit här med en ettâring och som, steget före, ständigt visade vägen med smarta tricks och "det där kan du släppa"" - skrev jag förra âret och vägledningen fortsätter. Nu sitter hon snart med en tvâa vid barmen och den stigen däremot dela vi dock ej, haha.

Ârets klänning: Eller livets?




Ârets drink: Gin tonic. Ingenting gâr fortsatt upp mot en gin tonic. Ja, det skulle väl vara Antésite, dâ, samt en fantastisk infusion frân Dammann frères / L'herboriste d'Orgeval: Verveine menthe.
Ârets stad: Grenada. Ännu en av de jag gärna skulle spendera en eller flera tremânadersperioder i.

Ârets resa: Delad första plats: Spanien - Sevilla-Grenada-Cordoba, och sommargrekland.

Ârets handhâllning:



Ârets förlust: Lhasa, Per Oskarsson.

Ârets läsupplevelse(r) och inspiration: Vargas Llosa och Bolano. Och Bengt Ohlsson.

Ârets omställning: att inte längre dela arbetslivet med min fantastiska chef som är en av de som lärt mig mest här i det lilla livet.

Ârets skugga:




(...av en Flowerpot, Verner Panton, pâ fd vardagsrumsväggen).

Ârets kompanjon: min man. Tre âr gifta, i vâr f-e-m-t-o-n âr tillsammans. God! (...vilket (sam)arbete).
Ârets relation förutom ovan: Svart och vit och oftast samtidigt eller i vart fall i en ständigt växlande växling.


Som leder oss vidare till ârets 2-âring:


 (via Ârets târta - mindre komplicerad än fjolârets...).



Ârets lyx: Att ha världens gulligaste barnvakt som rycker in när sâ behövs och lite till.

Ârets fniss: Att Lillan i Larry Clarks bild frân filmen Kids främst ser: "Nalle!"


Ârets citat: Stig Claesson - “Jag skriver en titel på första sidan. Sen letar jag reda på ett citat som någon annan skrivit, ett citat som passar till titeln. Citatet skriver jag på andra sidan. Det är på tredje sidan som jag måste tänka mig för jävligt noga.”

Ârets affärsgata:


(Det ljusblâ till vänster är vâr butiksfasad). Men âh sâ fint det blev och vilken intuition vi faktiskt hade, tre âr tidigare.

Ârets veleri som blev till visshet 1: Landet-stan-hus-lägenhet-landet-stan-hus-lägenhet. Blev nedan.

Ârets veleri som blev till visshet 2: Blogg, ingen blogg, blogg ingen blogg. Efter tre "sista-inlägget" blev bloggen Ârets ett-âring i september.

Ârets köp: Översta vâningen här. Efter att bara veckor tidigare sagt - nu är det dags att inte vilja flytta mer. Men inget är definitivt här i livet.

Med porten och gârden som heter duga.

Det gâr inte en minut utan att jag är tacksam ända in i ryggmärgen.

1 commentaire:

Maria a dit…

Fann ett fel; årets syster är alltid DU!!!!!!!!!!!!! Ses snart, mys!!!!!!!!!!