Pages

vendredi 21 janvier 2011

Hej konsument!

Ahhhh. Ända sedan jag kom, -96, har jag stört mig, stört mig, stört mig pâ alla onödiga kartonger och annat man tar med sig hem frân affären. "Herregud, kartong runt tandkräm (till exempel), det tog man bort hemma när jag var inte vet jag, treeeettton?", har man ofta hört mig säga.

Hör och häpna. 2011 börjar bra.


Tänkte jag, och nickade förnöjt som vad jag tycker mig se är en gammal dam som äntligen tycker ungdomen slagit ett slag för saken. "Produit sans suremballage". Moins de déchets". Jojo, sâ sant det är sagt. Activia yoghurtarna är alltsâ hädanefter medlemmar i klubben "Produkter utan ytterförpackning", vilket ger "Mindre sopor". Ja!

Lite längre bort höll jag pâ att tappa hakan. Ä-n-t-l-i-g-e-n. Efter âr av att ha stört sig pâ ovan synliga portionsförpackningar, dessutom i plast. Detta.



Kvällen är räddad. Tvâ paket literförpackningar yaghourt, en natur, en vanilj. I - kartong. Säg... Kan det bli bättre?

4 commentaires:

annannan a dit…

Minsann.

Om tio år kanske det har nått Portugal. Precis det märket brukar jag också köpa.

Det händer att man tänker att det vore bra om det åktes mer på ERASMUS - företagsfolk och kommunpolitiker och så - och lärdes hur saker kan göras annorlunda.

För företaget kan ju faktiskt bara vinna på att slippa betala för råvarur och omsvepning av det där papparket.

Fransyskan H a dit…

Oh yes. Och härmed byttes raskt Monoprix's egna yaghourtmärke ut mot Activia tills övriga ställt sig vid dess sida (hur vet man at man blivit (ett âr) äldre mer än genom att man gärna betalar mer för bra förpackningar än mindre bra, hehe).

Företaget kan bara vinna - och Jag kan bara vinna: jag är sâ innerligt trött pâ att springa ned med fulla sopsäckar titt som tätt, där har vi en Stor skillnad norr och syd, apropâ kultur-sâdana. (I norr vet vi ju tom hur man viker ihop ett tetrapack pâ fem röda för att fâ än mindre volym i säcken...).

Annette a dit…

Oj, det där måste jag kolla när jag köper yoghurt nästa gång.

Vilken tur att man bloggsurfar litet på svenskspråkiga bloggar ibland så man får tips till sin franska inköpsrunda...

Fransyskan H a dit…

Hej Annette och välkommen hit! Det tycker jag absolut du ska göra - för min del (och stad) var det en verklig nyhet och jag är sâld. Och, hörrudu: Vilken ytterst frestande matblogg du har!!