Pages

vendredi 5 février 2010

Folk är galna!

Birgitta Ohlsson är höggravid och fâr en ministerpost.
Istället för att säga:
1. Shit vad bra!
2. Vilken förebild för andra kvinnor att visa att livet inte är slut för att man fâr barn!
3. Tänk att ett statligt organ därmed visar vägen för andra arbetsgivare att vâga ta steget att inte bara anställa en smâbarnsmamma, men tom en blivande sâdan, det är ju fantastiskt!
4. Sverige - jämställt och modernt.

Säger man:
1. Det är sorgligt!
2. Det skulle varit lika sorgligt om det var en man som gjorde det!
3. Vi fâr väl hoppas att hennes barn inte behöver lida alltför mycket över hennes beslut - om hon âtminstone kunde haft en halvtidspost.
4. Sverige är stolt över att vara jämställt pâ ytan, men den som skrapar finner.

Fy fan! Folk är galna! När är det dags att skippa jämställdshetsskiten och bli fria individer som tillâter sig själva och varandra att leva sina liv och bli jämställda som sâdana?

Uppdatering:
Och Belinda, Belinda! "(...)menar att politiker inte är något 9 till 5-jobb och att vi måste acceptera att de löser sina vardagsliv på ett annat sätt. Många offrar tid med sina barn eller sin partner.
– Och det är lika sorgligt med män som gör det, säger Belinda Olsson och fortsätter:
– Men på det privata planet kan jag få ont i magen av att tänka på hur kvinnor och män i politiken och näringslivet lever, kvinnor som ploppar ut ungar och rusar till jobbet. Men det är svårt att moraliskt sätta sig till doms över någon som Birgitta Ohlsson".

Blir sâ trött pâ folk som säger att det är sorgligt, för man fâr inte döma, men visst fan är det sorgligt, typ.
Förhoppningsvis är det Aftonbladet som slarvar när de âterger.

6 commentaires:

Karin S a dit…

De lever i en annan värld, cherie. En helt annan värld än alla vi andra...

Fransyskan H a dit…

Vi fâr hoppas detta! Men det spretar sâ ât alla hâll - "de" är sâ mânga att man undrar varför det verkar spreta sâ lite ât rätt!
34 âr gammal och minister! Hurra! Det är nâgot fransmännen borde ta efter!

Charlie Truck a dit…

Men allt det här har väl redan precis hänt i Frankrike? Vad är skillnaden mellan länderna menar ni? Rachida Dati fick väl utstå mycket stark kritik när hon gick tillbaka så snabbt till ministerposten efter förlossningen. Att män inte får samma kritik är väl knappast ett framsteg? (De får inte samma kritik i Sverige heller, inte på långa vägar). Jag kan bara tänka mig vad t ex Edwige Antier eller Ruffo (?) eller någon av de andra ganska konservativa barnpsykriaterna man alltid ser i Fransk TV hade att säga om det.

Hur kan du dra slutsatsen att det skulle vara bättre med mindre jämställdhet? Eller fattade jag fel?

Dessutom Mitterand var bara 29 när han blev minister 1947, så även i det var Fransmännen först:) (ok, jag googlade det, men visste att han var väldigt ung).

Charlie Truck a dit…

Jag håller alltså med dig i sak, vill jag bara förtydliga. Min kommentar lät onödigt sur inser jag nu, Men jag tror inte att reaktioerna är starkare i Sverige än vad de skulle kunna vara i andra länder. I Tyskland eller Schweiz t ex är man en rabenmutter om man överhuvudtaget jobbar innnan barnen är sju.

Fransyskan H a dit…

Och jag hâller helt med dig, i sak: dvs, detta var inte en "mot Sverige" kommentar - du har helt rätt, det var ramaskri även i Frankrike mot Dati. MEN jag ser en stor skillnad. Här sitter inte "feministerna" och säger att det är "sorgligt" att folk numera prioriterar jobbet. De var de som tog henne i försvar.
Sedan är det väl ett "mot-dubbel-moralen-i-Sverige-inlägg", kanske. Dvs, vi stoltserar med att vara jämklikast av jämlika (därav min kommentar, jag vill alltsâ inte mot ett mindre jämlikt samhälle), men när det väl kommer till kritan är vi ofta taskikgare mot vâra kvinnor än andra. I klarsprâk: om vi är sâ himla mycket FÖR jämlikhet, varför finner man den här mot-Birgitta-debatten precis överallt. Där hon mâste förklara att hon visst tänkt pâ barnen, att hon har lösningnar, att mannen är med pâ projektet etc etc etc. DET är jag emot. Det är lätt med pekpinnar ("resten av Europa är korkbollar"), men ramaskrit i Sverige är taskigare än det var här. Tycks det mig.
Hm. Var jag lite klarare sâ?

Charlie Truck a dit…

Jo, och jag håller med om att det finns en helighet king bebistiden i Sverige.

Me feminsterna försvarar väl BO? Alla jag har sett i alla fall, Isobel HK, Karin Olsson mfl har varit väldigt tydliga. Förutom Belinda har jag bara sett Elise Caleson-drakar typ Eva Sternberg som är emot. Och de är ju uttalade anti-feminister.

Här i USA hade de ett deikat problem när Sarah Palin gick tillbaka til jobbet 2 veckor efter att hennes som fötts med Downs Syndorm. Feministerna, som avskydde allt hon stod för, försvarade henne och hennes family value anhängare kritiserade.