Pages

vendredi 5 février 2010

Inatt jag drömde nâgot som

Ja, nej, inte har jag väl nâgonsin drömt om Bodil Malmsten tidigare.
Men det gjorde jag alltsâ nu. Hamnade av en slump i hennes fina lägenhet i Stockholm och vi hade en kort och konscis diskussion om hur det var att vara i Sverige igen, följt av en annan kring Montaigne.

Det mâste väl vara att jag läst hennes senaste inlägg där hon âterupptäcker hur det är att vara i Sverige och att jag undermedvetet konstaterat hur jätteförvirrad och borttappad jag skulle känna mig om det var mig det handlade om.

Att ha daglig kontakt via nätet är inte samma sak som att bo i och vara omgiven av. Och det mâste vara en mycket märklig känsla att lämna sâ mânga andra sorts âr bakom sig. Det vet väl alla hur det känns när man kommer hem över jul och ser hur allt liksom tycks ha stâtt still sen man lämnade (även om det verkligt sällan är den objektiva sanningen, men man ser det man ser, inte sant?). Hur ensam man känner sig med allt det andra man samlat pâ sig, inom sig.

Men jag är däremot jätteglad att kunna ha denna kontakt och att samtidigt fâ bo i och vara omgiven av det här, det mina. Har sagt det förut och säger det igen:

Länge leve vâr tid!

5 commentaires:

Bengt O. a dit…

Jag slutade läsa Malmstens blogg för ganska längesedan. Jag tyckte hon var enbart tröttsam. Dessutom är jag litet allergisk mot dessa oförargliga svenska nationalhelgon Malmsten, Astrid Lindgren Fredrik Lindström osv. Hennes uppträdande vid Savianos besök i Stockholm var ju rent pinsamt. (Se Bodil feltajmad.)


Av ditt inlägg drar jag slutsatsen att hon flyttat tillbaks till Sverige igen. Det kunde ju vara intressant att läsa men din länk är litet oprecis. Hellre än att gå igenom alla hennes inlägg ber jag dig att om möjligt länka direkt till "hennes senaste inlägg."

Fransyskan H a dit…

Jag vet - diskussionen har varit uppe tidigare. Mânga är emot henne, jag mâste säga att mycket hon skriver intressar mig. Lite som att gnälla pâ de näst bästa eller nâgot liknande. Senast fick hon mig att upptäcka att Bolano's sista intervju publicerats och nu är jag mitt uppe i läsningen och det kan jag bara buga och bocka för.
Hon flyttade tillbaka typ i ârsskiftet, sâ det är bara att börja läsa frân ung dâ.
Dock antar jag att är man emot henne är det ingen idé att läsa, dâ hittar man säker saker att irritera sig pâ. Mina funderingar kom frân det som stâr mellan raderna, men jag vet inte om man läser mellanrum om man är emot frân början?
(Vilket du kanske inte är men jag vet mânga är).
Efter att ha sagt detta ska jag nu läsa ditt "feltajmad"!

Bengt O. a dit…

@Helena. Du må tro mig eller ej men om du får ut något av Bodil M:s texter är jag bara glad för din skull. Jag har uttryckt samma sak för kommentatorer som gillat Dan Brown eller Stieg Larsson - varje positiv läsupplevelse bör välkomnas men för mig är det just i dessa fall ingenting.

This being said har du en länk till "hennes senaste inlägg"?

Fransyskan H a dit…

Gâ in pâ hennes hemsida via länk pâ högersidan här bredvid sâ hamnar du pâ hennes senaste.

Fransyskan H a dit…

PS. Dan Brown, SL och BM, det tycker jag var en rolig ensemble. Ska väl tilläggas att jag tycker den är ganska spretig!