Pages

lundi 5 juillet 2010

Vad ska ni läsa i sommar?

Va, va, va?
En svala gör ingen sommar, liksom en bok inte gör det heller.
Ska man dessutom, just det, âka tre veckor till en grekisk ö där man (hoppas Lillan plaskar en hel del under sena eftermiddagar medans man) tänkt läsa en hel del, om inte annat när hon sover, sâ gäller det att ladda. Och ladda rätt, för när man väl är där är det kört om man laddat fel.

Kandidater:
- omläsning av Ada or Ardor för att se om jag blir lika förtjust âter
- mästaren och marguerite
- l'adolescent - dostoïjevski

Ja. Mycket ryssar blir det. Samt kanske the Collector alt. Illusionist av J. Fowles. Samt lite Lou-Andréa Salomé, lite Jung bara för jag längtar sâ. Längtar efter att komma ikapp mig själv, kan man uttrycka sig sâ? Bergson? (jo ni läste rätt, tre veckor, man mâste alltid vara optimist, och den onämnda listan är lâng). Lite ponctuation av Jacques Drillon bara för att jag verkligen, verkligen gillar Jacques Drillon?

Samt kanske. Samt kanske. Och ni?

2 commentaires:

Alex a dit…

Jag orkar inte läsa. Vill bara titta på teve. Men på väg till jobbet, om jag inte kör, läser jag Olle Carlssons Mitt himla liv just nu. Vad jag läser efter den vette tusan. You tell me!

Fransyskan H a dit…

Ada? jag läste den för nâgra somrar sen och förknippar den för alltid med sommar (kanske därför den dyker upp nu igen?). Har du läst Proust? Som alltid lâter sâ mycket tyngre än det är - och som jag läst i underbar svensk översättning - sällan blir svenskan lika vacker - finns dessutom i pocketform vilket gör det hela bättre. Det är en annan av mina starkaste minnen av sommarläsning, därav den spontana tanken (och gillar man är det bara att forstätta och fortsätta, för volymer finns det ju gott om...!). I övrigt fâr jag fundera lite mer och âterkomma!