Pages

dimanche 1 novembre 2009

Det här är ingen vare sig feminist- eller antifeministblogg

Jag kan bara ibland bli sâ trött pâ att det ägnas sâ mycket tid till endel debatter som i mitt tycke känns - felaccentuerade? Om det nu kan betyda nâgot... Felvrängda? För feminist, det är jag ju samtidigt, om nu det längre betyder nâgot. Feminin âtminstone, haha - och starkt för bâde starka kvinnor som män. Men jag tror inte roten till den styrkan ligger vare sig i rosa eller blâtt.

Vilket jag är beredd att debattera friskt kring.
Ville bara förtydliga det. Trevlig söndagkväll!

4 commentaires:

Ivana a dit…

Jag måste ju komma in hit och kommentera igen men det för att du skriver om så himla bra saker!

Personligen tvivlar jag på att många efter noggrannare analys skulle påstå att jag är mycket av en flicka. Det har gått så långt att jag har vissa vänner som säger att jag är deras killkompis. Vad jag ville komma med detta är att jag som liten avgudade färgen rosa. Allt som jag ägde gick i rosa toner och dagens feminister skulle nog vilja korsfästa mina föräldrar. Men, bara för att de gav mig allt i rosa så uppfostrade de mig till att ändå bli en oerhört självständig kvinna som tar mer för sig i livet än vad de flesta män i min närhet gör.

Att enbart fokusera på färger är att ta hela jämställdhets diskussionen till en oerhört låg nivå samtidigt som man förolämpar en stor grupp föräldrar. Man dömer hela deras uppfostran baserat på en färg de väljer till sina barn. Att uppfostra ett barn handlar om så mycket mer än om färger.

Fransyskan H a dit…

Amen pâ alltsammans, min kära! (och jag tycker du ska ta "killkompisen" som en komplimang!)

Ivana a dit…

Det gör jag också! Att samhället älskar att sätta etikett på mig får stå för dem. Själv skiter jag fullständigt i ifall jag är en kille, tjej, svensk, bosnier, ful eller snygg. Jag är jag och resten är oväsentligt.

Anonyme a dit…

hvad jeg ledte efter, tak