Pages

lundi 30 novembre 2009

Alternativet - CHE

4 timmar, det är mycket. 4 timmar, det är â andra sidan NADA när man är i gott sällskap.
Jag hade hört sâ mânga halvdana recensioner sâ jag väntade mig i stort sett ingenting och var ganska beredd pâ hemska hollywood manéer att irriteras pâ, en grimaserande Benicio del Toro etc etc etc.
Nu sâ här i efterhand kan jag bara undra om vi sett samma film. En av kritikerna minns jag skrev att "Soderbergh saknade distans till Guevarra". Den meningen har noll mening enligt min mening (!) dâ filmen ser allt just ur Guevarra's perspektiv - filmen utgâr mao frân att ingen distans ha. Det kan man ju sedan gilla eller inte gilla, men inte kritisera i sak.
Benicio del Toro gör här i övrigt sin bästa roll hittills - i vart fall av de jag sett. Kanske är det att âtergâ till spanskan som ger honom mer tyngd, mer ärlighet i sitt spel. Vad vet jag, men han gör det bra.

3 timmar hade jag redan ägnat unge medicinstuderande Che, pâ motorcykelresa genom latin amerika, (avbildad av Gael Garcia Bernal) en mycket vacker inledning till Soderberghs tva, pâ alla vis - en inblick i bakgrunden.


Ännu mer poetisk, ska dock sägas och bör ses först. Gemensam nämnare. Tystnad, landskap, totalt engagemang. Tills det snuddar vid galenskap. Den kombinationen rör mig.
Alla tre är grundade pâ Ernestos egna anteckningar - vilka i alla fall upplevs vara respekterade (och som även i sig är mycket läsvärda). En reflekterande, argumenterande person, som stâr fast vid sina principer, allt mer övertygad om att det gäller även om det innebär att dö med dem. 

Slutet blir därmed ett logiskt avslut - ett av de fâ möjliga alternativ man kan tänka sig avsluta en sâdan livsresa. Tragiskt, men inte vare sig oväntat eller ologiskt.

Idag ligger timmarna kvar i bakhuvudet. Commandante Che Guevarra. En av de vackraste sângerna som skrivits (om honom) finner ni i tre versioner här, här och här.

I övrigt, men det är ju en väldigt modest parentes, känns det lite underligt att se en avbild av ens närmsta bli avrättad. Min närmsta som ungefär 9 fall av 10 här i livet blir tagen inte för ECV, men för BdT. Men det är ju som sagt en väldigt obetydlig parentes.

Aucun commentaire: