Pages

dimanche 15 novembre 2009

Mellan president och fd. presidentkandidat är det bara ett steg

Eller hur man nu skulle kunna uttrycka sig. I alla fall tänkte jag pâ detta, när jag i kvällningen släppte av en väninna vid tâget som skulle ta henne tillbaka till Paris; ett tâg som ocksâ hade äran eller inte äran att âterföra även herr Bayrou till huvudstaden. Endast ackompanjerad av en äldre vithârig man som sâg ungefär lika sliten ut som herr B. själv. Uppbâd, en glittrande Mrs Bruni och fotografhorder mao mycket fjärran. "Annat skulle det minsann varit om", kanske även herr B. tänker in emellan, vad vet jag.

Annars tänkte jag ocksâ dela med mig av följande lilla lista. Det är le Figaro som utlyser omröstning av "decenniets bästa franska film". I am stunned, skulle man väl kunna säga. Apropâ kulturländer, svenskt mörker, bör vi nog ocksâ pâminna om de franska skuggorna, för visst finns givetvis även de. (Denna lista fâr mig att tänka pâ den ârliga utnämningen av Frankrikes populäraste man/kvinna, där männen alltid är mânga, och där man i toppen alltid finner desamma, Yannick Noah, Zidane, ny för i âr... Jacques Chirac, ja suck).

Sâ, lât oss hâlla i oss.
1. Tanguy (2001)
D' Etienne ChatiliezAvec : Sabine Azéma, André Dussollier, Eric Berger, Hélène Duc, Aurore Clément, Jean-Paul Rouve, André Wilms, Richard Guedj, Jacques Boudet, Roger Van Hool, Nathalie Krebs, Delphine Serina, Sachi Kawamata, Annelise Hesme, Philippe Laudenbach, Niels Dubost
En liten medioker men smâtrevlig komedi. Bästa film? Don't think so.

2. Astérix mission Cléopâtre (2002)
D'Alain Chabat Avec : Christian Clavier, Gérard Depardieu, Jamel Debouzze
Massaker av klassiker trots att man, när man sâg bâde regissör och rollista, skulle kunnat vänta sig nâgot riktigt lovande, âtminstone i underhâllningsväg.

3. L'auberge espagnole (2001 sortie 2002)
De Cédric KlapischAvec : Romain Duris, Cécile de France, Judith Godreche, Kelly Reilly, Audrey Tautou, Barnaby Metschurat, Xavier De Guillebon, Kevin Bishop, Federico D'Anna, Christian Pagh, Cristina Brondo, Olivier Raynal, Iddo Goldberg
Fick och fâr fortfarande mängder av franska ungdomar att spendera en del av deras studietid i Barcelona. Om inte sâ är väl det en merit kanske, att som film vara mer effektiv än alla erasmusprogram i världen... Men bästa film?

4. Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (2000 sortie 2001)
Jo. Men jag tyckte faktiskt den var riktigt gullig. Och Tautou (inser att jag höll pâ att kalla henne tatuering, Tatou, men det är ju en helt annan historia...) har ju dessutom fantastiskt vackra ögon. Och Dominique Pinon är bland de absolut största franska skâdespelarna enligt min mening. Lite cucu la praline, men jo, pâ listan ska den väl vara.

5. Sur mes lèvres (2001)
De Jacques AudiardAvec : Emmanuelle Devos, Vincent Cassel, Olivier Gourmet, Olivier Perrier, Olivia Bonamy, Bernard Alane, Cécile Samie, David Saracino, Christophe Vandevelde, Pierre Diot
En film jag ryser bara av att tänka pâ. Men icke av vällust utan av denna otrevliga känsla av att ha blivit dragen vid näsan. Fast utan att draget lyckats. Typ: nu ska här bli djupt med flera uuuu. Vi tar en dövstum, fâr in en hel del gratis vâld, samt Vincent Cassel som fâr spela svâr men attraktiv. Och E. Devos, kan inte säga mer än att jag anser henne oerhört överskattad i mina modesta ögon. Nej tack.

6. Les Choristes (2004)
De Christophe Barratier Avec : Gérard Jugnot, François Berléand, Jacques Perrin, Jean-Baptiste Maunier, Paul Chariéras, Kad Merad, Jean-Paul Bonnaire, Marie Bunel, Carole Weiss, Philippe Du Janerand, Erick Desmarestz, Maxence Perrin, Didier Flamand, Grégory Gatignol, Thomas Blumenthal
Jovars, som barnfilm är den väl säkerligen sevärd, ungefär som Sound of Music - men därifrân till bästa film? (typ: "För Astrid Lindgren till Nobelpris i litteratur". Nej, tror inte).

7. La Môme (2007)
D'Olivier DahanAvec : Marion Cotillard, Jean-Pierre Martins, Gérard Depardieu, Clotilde Courau, Jean-Paul Rouve, Sylvie Testud, Pascal Grégory, Emmanuelle Seigner, Catherine Allégret, Marc Barbé, Caroline Silhol, Manon Chevalier, Pauline Burlet
Frankrikes svar pâ "Monster". Ung vacker kvinna sminkas sâ till den grad att vi lite senare ska tro att hon är gammal och sliten. Ännu mer franska svaret pâ "The Hours", förresten. Lösnäsa och smink, och här har du din Oscar. Vâldtäkt av nationalsparvens Edith Piafs minne, ja? I värsta Hollywood manéer där man inte drar sig för nâgot. Nej tack.

8. Un conte de Noël (2007 sortie 2008)
D'Arnaud Desplechin Avec : Catherine Deneuve, Jean-Paul Roussillon, Anne Consigny, Mathieu Amalric, Melvil Poupaud, Hippolyte Girardot, Emmanuelle Devos, Chiara Mastroianni, Laurent Capelluto, Emile Berling
Har hittills inte lâtit mig övertygas av Desplechins talang, men där är jag kanske ensam. Deneuves numera monsterliknande uppenbarelse rör inte mig till târar, hur mycket hon än försöker och Amalric i ännu en roll där han lâter ögonen rulla för att ge mer intensitet som till galenskap ângestfylld fransk intellektuell rör mig inte mer i ryggen än en sten. Kaotisk och tumultuöst familjeträff vars traumer och slitningar liknar en marionetteater och fâr mig att gäspa.

9. Bienvenue chez les ch'tis (2008)
De Danny Boon Avec Kad Merad, Dany Boon, Zoé Felix, Anne Marivin, Philippe Duquesne, Guy Lecluyse, Patrick Bosso, Zinedine Soualem, Jérôme Commandeur, Line Renaud, Michel Galabru, Stéphane Freiss
Är en av de mycket fâ i detta land som faktiskt inte sett denna film, för större publiksucce har Fransk film aldrig skâdat. Nâgonsin. I hela dess historia. Jo. Bara därför bör den väl vara med pâ listan. Upplyft och älskad av alla? Eftersom osedd uttalar jag mig mao inte mer än sâ.

Vad jag hellre skulle velat se pâ denna lista âterstâr att fundera pâ för det är klart vi inte kan nöja oss att bara vara emot. I skrivandets stund mâste jag medge att jag inte har fyrtiotusen titlar som spontant dyker upp i mitt minne.
Mer än tvâ. Lundi matin - en mycket finstämd film som fick alldeles för lite uppmärksamhet när det begav sig.
Och givetvis Lady Chatterly's älskare. Som apropâ etablerade former sprängde sönder de flesta. Oerhört vacker, som en tre timmar lâng dikt. Mer om detta en dag eller tidpunkt dâ jag har mer ork än just precis nu att ägna dessa och andra som verkligen är värda det.

Godnatt!

Aucun commentaire: