Pages

dimanche 22 novembre 2009

Faktum är att jag fullkomligt älskar Dolly Parton

F-n vad den damen har fâtt lida av förutfattade meningar, när man tänker pâ det. Man är ju uppväxt i ett helt land som skrattade bara namnet kom pâ tal.

Duon med Norah Jones var en av de fâ höjdarna pâ NJs näst senaste - och Islands in the stream-duon med Kenny Rogers - bâda vitklädda och âttiotalsstiliga pâ skivomslaget, en av de bästa humörspâbättrarna, kitsch sâ det slâr det härliga till, visst, men jäklar vilken kärleksvisa - ligger sedan âr som femma i min i-pod till makens stora förtvivlan - och kanske var detta vad som fick mig att slâ till och köpa en dubbelCD med "Dolly's bästa" pâ en bensinmack pâ Gotland i somras. Sedan dess har den legat i sin fina cellofanförpackning längst ner i väskan i väntan pâ att nâgon ska komma ihâg den.

Och idag ramlade jag pâ den. Sedan niotiden diggar jag och lillan Dolly, allt frân Jolene till the Bargain store, och jag säger bara: jäklar vilken dam! Det var pâ tiden att denna hamnade i min samling. Fâ med sâdan transparens, stolthet över det de är, det fullkomligt strâlar ut genom högtalarna - sâ beundransvärt.



"I'm as proud of this as anything in my whole carrer. In fact, it's like having my whole career summed up and wrapped in a neat little package. I hope you enjoy the joy and tears, the miles and trials that I've put into it. Thank you for a wonderful life". Visst är det fint?

Aucun commentaire: