Pages

jeudi 16 septembre 2010

Kort(a) Bokenkät(er)

Ja, för tvâ är de, böckerna, just nu - egentligen tre, för jag har inte fâtt tummen ur att läsa klart Vänner och älskare än. Inte vet jag om det är just tummen man mâste fâ ur, förstâs, men jag upptäcker en alltmer rastlös sida hos mig när jag läser - dock tror jag inte pâ det där med "zapping-syndromet" som skulle födas ur surfandet, i alla fall inte just vad gäller mig, just vad gäller detta, men däremot en allt större kräsenhet - pga, säkert, mindre med tid att ägna ât läsning. Ska det va sâ ska det, ungefär kanske. Hursom. Nu är det i vart fall 2 huvudsakliga som gäller.

Titel: Invisible
Författare: Paul Auster
Just nu pâ sidan: 95 av 308
Tre meningar som sammanfattar den - och kanske främst min läsning:
Jag har faktiskt aldrig läst nâgot av Auster, eller rättare sagt jag har pâbörjat tvâ romaner, men den ena tyckte jag var urtrâkig, den andra, läst i fransk översättning, Mr Vertigo, var sâ dâligt översatt att jag la av efter ett trettiotal sidor av ren utmattning (men jag ska försöka fâ tag pâ en version i originalsprâk dâ flera pâlitliga läsvänner rekommenderat den som "den enda läsvärda" av nämnda författare, vilket fâr stâ för dem, men vilket är tungt nog för mig att lyssna pâ). En första mening som alltsâ inte säger nâgot om min läsning, men väl om min "läsposition" när jag pâbörjade Invisible, inhandlad pâ engelska pâ Atens flygplats i somras och jag mâste säga att hittills är det överraskande bra och gripande. Andra delen är nu pâbörjad och jag börjar lukta mig till en lek sâväl med intrig, personer som med meta - dvs, invisible blir den del av personen som inte kan vara synlig när man skriver i jag-form, men endast i tredje person (vilket ju dock ocksâ är sant ât andra hâllet, tycks det mig) och den andra inleds, just, i tredje person - och givetvis funderar man redan nu pâ hur del tre kommer läggas upp. Sedan har vi det här med litterära, skrivande huvudpersoner (eller som âtminstone skulle önska vara skrivande), universitet och böcker som bakgrundsmusik, samt lite blod, ja till och med sex och attraktion - jag vet inte, jag är sliten mellan "bah, ännu en liknande och lite klyschigt är det allt" och samtidigt: hittills fungerar det ju.
Betyg: Alldeles för tidigt att säga - jag anar tvâ alternativ: antingen fortsätter den vara en stark 3:a som kanske till och med växer till sig till en fyra, eller sâ kan det bli en av dem som ej avslutas - den som läser fâr se!


Titel: Natten innan de hängde Ruth Ellis
Författare: Marageta Strömstedt
Just nu pâ sidan: 115 av 186
Tre meningar som sammanfattar den - och kanske främst min läsning:
För det första hade jag ingen aning om vad boken skulle handla om, men gillade att nâgon funderade ppâ Ruth Ellis som alltsâ sköt den man som skulle bli pappa till hennes barn, men sparkade henne i magen och istället gav henne missfall. Och hur man ställer sig till skuld i en sâdan frâga. Därför blev jag lite besviken när jag ganska snart förstod att detta bara var en kort av andra mer eller mindre korta noveller som tillsammans utgör boken. (Snacka om missledande titel fâr bli min inom-parentes-kommentar). Nu är dock sprâket väldigt behagligt, författarinnans blick ofta skarp, sâ läsvärt är det - men jag hade önskat att den första novellen - unga Margareta befinner sig i London kvällen innan Ruth Ellis skall hängas och blir vittne till en oändligt uppsjö kommentarer och tyckanden runt detta - skulle förlängts, för man känner sig i mycket intressant sällskap.
Betyg: En 3a - och jag kommer läsa ut den, efter att jag blivit färdig med Auster.

Aucun commentaire: