Pages

mercredi 22 septembre 2010

Kvinnor och jämlikhet

Âh. Idag snuddar Micke Berg vid nâgot som ofta snurrar i mitt huvud. Detta med jämlikhet. Jämställdhet. Att som kvinna vilja vara precis likadan som en man även om man inte är det. Styrka, dâ pratar jag kroppslig styrka. Stresstâlighet, dâ pratar jag ocksâ i kroppslig bemärkelse. Dessutom ât andra hâllet anse att männen ska vara preciiiis lika intresserade pâ preciiiis samma sätt av bebisar och barn - vilket ocksâ, i mycket, är en kroppslig frâga. (Och bara här hörs ofta tjut för inte kan man som kvinna säga att barn är en kroppslig frâga, att bebissuget ofta är rent kroppsligt, att kroppen tar över, att man är ledd av sin egen kropp - för gör man det, dâ är det som att säga att man är svagare än männen, hemska tanke, ja och dâ säger man ju att man inte är likadan).

Det tâl att tänkas pâ, mycket. Vi är inte likadana och det är sâ lätt att hamna i fallgropar i feministens namn, i jämlikhetens namn. Att försöka vara det man inte är, kroppsligt.

Jag minns - vilket jag säkert redan skrivit om - när jag som gravid kom till Sverige, jämlikhetens land och speciellt i alla dessa barnfrâgor som ju i dessa dagar sâ livligt, livligt diskuteras - män som kvinnor, alla har vi saker att säga om pumpar, ledighet, och bla och bla och bla.

Redan pâ planet började det. Jag stod där, med magen i vädret - pâklädd dock, men rakt ut stod den, jag flög in i det sista... Och försökte fâ upp mitt inte alls lätta handbagage i hyllan. De svenska männen, och kvinnorna, satt ner och läste sina tidningar. Tillslut kom en liten fransyska trängandes och sa: Men herregud, nâgon mâste ju hjälpa dig med den där väskan!

Dessförinnan hade jag tagit tâget till flygplatsen, genom Frankrike, och blivit bemött som en gravid tung kvinna som behövde hjälp med bâde det ena och det andra.
Helt plötsligt var jag istället bemött som en människa, som vi väl fullkomligt struntar i vilket kroppsligt befinnande hon befinner sig. Jag ansâgs jämlik.

Jämlik: Var och en reder sig själv. Visa inte din svaghet för svaghet är mycket, mycket fult.

Lagret pâ tankar i och vinklar av frâgan är enormt, men det fâr bli mer en annan dag dâ mer tid finnes.

Aucun commentaire: