Pages

samedi 19 décembre 2009

Dagens risk

Massage. Det ljuvligaste som finns mot onda axlar, svank och trötta sinnen. Alla massörer är inte likadana. Vissa masserar. Andra gör mycket mer. Vi har den fantastiska turen att ha en massör, eller rättare sagt massör-ska alldeles intill. Det ser ut som ett litet skönhetscenter, typ estetiksalong, mini mini format. Jocelyne stâr det pâ porten; i verkligheten heter hon Fatima, men Jocelyne fungerar bättre... Tror hon.

Igâr var jag där för tredje gângen. Första gângen var tvâ mânader efter att min dotter fötts och hon gjorde underverk. Andra gângen var nâgon mânad senare - oj vilken energi du har, H. Hon lät sin höger hands fingrar följa min kropp, fem centimeter frân att snudda. Jag var tvungen att se vad knepet var. Det vibrerade sâ att vibrationerna lät. Var var makapären? Den fanns inte. Där fanns bara hennes hand. Fatimas hand.

Igâr sa hon: oj vad trött du är. Jag känner inte ens din energi. Du är helt vid sidan av dig själv, H. Sedan masserade hon mig med vansinnigt välluktande olja, en blandning av gardenia, jasmin och jag vet inte vad mer. Längre än nâgon av de andra gângerna. Hennes händer är mjuka, lena; hârdhänta där det behövs och det behövs. Idag känner jag mig om inte sâ helt i form sâ mindre mentalt trött. Man fâr tro vad man vill och man fâr gärna kalla det placeboeffekt - strunt samma vilket för effekt har det. Och jag delgav henne makens muskelspänningar i höften. Vad man kan göra, inte göra ât det etc. Jag vet - jag har sett honom. Har tom sagt till honom att jag kunde boka in honom när som helst. Självklart skulle han aldrig boka in sig. Tillsammans bestämde vi att boka tid för honom idag.

Han tror inte pâ att man kan annat än att massera. Hittills har han aldrig accepterat ens massageidén. Gillar inte sânt. Denna gângen accepterade han, trött som han nog är han med pâ värken. Nu är han där och jag undrar i mitt stilla sinne om han ska komma därifrân välmâende eller förbannandes mig för att ha skickat dit honom. Hon gör mer än masserar - hon känner in.

Det kallar jag dagens risk. Men jag tar den sâ gärna. Och den som lever fâr se.

Aucun commentaire: