Pages

lundi 7 décembre 2009

Pepparkaksos...

Eftersom jag inte är den mest piffiga när det gäller bakning etc, och dâ jag är övertygad om att jag inte är den enda i den situationen, tänkte jag att jag mâste dela med mig av följande.
För att i dessa adventstider uppnâ pepparkaksdoft utan att behöva greja med komplicerad pepparkaksdeg - och det hela pâ ca 30 min, all inclusive - här kommer ett topprecept jag fick förra âret av min mycket piffigare syster.

Pepparkaksmuffins.
100 g smör, halvsmält
2,5 dl farinsocker - för Frankrikeboende - belgiska specialiteten, finns i alla bättre välsorterade mataffärer, typ Monoprix, i sockerhyllorna: Cassonade
2 ägg
1,5 del gräddfil el. filmjölk - för Frankrikeboende, yoghurt brassé fungerar perfekt
1 msk kanel - jag rekommenderar dock dubbelt
1 tsk nejlikor - jag rekommenderar dock dubbelt - har du bara hela, men har en "ost-kvarn" (??), släng ned dem däri, det fungerar utmärkt...
1 tsk ingefära - jag rekommenderar dock dubbelt

1 tsk bikarbonat el. 2 tsk bakpulver

Sätt ugnen pâ 200°. Blanda smör + socker poröst (enklaste med elvisp). Tillsätt ett ägg i taget. Rör ner fil/yoghurt och sist i mjölet blandat med kryddor och bikarbonat/bakpulver.
In i mitten av ugnen 10-15 min (kolla vid 10, bättre för lite än för mycket).
Detta blir ca 12-15 muffins.

Det luktar sedan lovely precis överallt hela kvällen och de fungerar utmärkt att frysas in och tas ut en och en för daglig frukosti in i micron en halv minut el liknande... intages med ett glas iskall mjölk... (vad är det som gör att man dricker mjölk till bâde detta och lussekatter och att det är sâ fruktulöst gott, vilket man aldrig dricker annars? mysko!!).  Detta plus en stor kaffe och du är i garanterat adventsmood och lite lagom helig frân start.

Är alltmer övertygad om att kanel/ingefära/kryddnejlikor har gudomliga effekter pâ precis varje del av människokroppen...

2 commentaires:

Ida a dit…

hm hur mycket mjöl ska man ha?

Anonyme a dit…

Haha. Men jesus - ska kolla detta sa snart jag ar tillbaka pa hemmaplan...! Som det kan ga - tack for uppmarksamma ogon!!