Pages

jeudi 24 décembre 2009

God Jul i stugan!

NU jäklars har vi en gran!! När jag steg in hos blomsterhandlaren igârkväll, driven av ett gulligt dampar, klockan var strax efter sju - eh, ni har inga granar kvar...? - tittade de bâda pâ mig som om jag sagt att solen var blâ. Vi är den tjugotredje, Madame, granar, det finns nog bara pâ les grandes surfaces nu, om det finns över huvud taget. Eh... vilka stormarknader kan ha det isâfall tror ni, jag är dâlig pâ stormarknader... Dâ suckade de. Om ni vill kan vi kolla imorgon bitti när vi âker och hämtar upp blommor till affären, grossisten kan ha nâgon kvar. Är det sant? Oj vad snällt.

Och jojo, skam den som ger sig. Idag klockan kvart i tio inhandlades en liten gran och nu stâr den här sâ grön och grann sâ ni anar inte. De första barren pryder redan golvet och lillan springer och roar sig med att hämta ost i kylen som hon gömmer i sitt rum och tvâl frân badrummet som hamnar i vâr säng. En toffel hittade jag bakom en extrakudde i hennes garderob och igâr dök äntligen en av hennes skor upp, nedstucken i en badrumslâda. Men hon skrattar sâ gott. Och har precis lärt sig att skaka pâ huvudet mycket bestämt, allt medans hon ler; den som säger att trotsâldern kommer har fel. Den är här.

Uppmuntrad av granen hann jag till Monoprix och stâr nu i valet och kvalet mellan en nâgorlunda traditionell svensk julmiddag för ikväll, eller om de stackars köttbullarna, Jansson och lite sill fâr vänta tills imorgon och istället lämna plats för en pärlhöna (?!) acckompanjerad av surkâl och gröna linser efter lite gâslever till förrätt. Hm. Vad det nu blir beror nog till syvende och sist pâ om lusten ramlar över mig att rulla köttbullar eller ej, haha. I väntan pâ beslut ska här letas glitter. Glitter till granen, annars är det bara att hoppas pâ att nâgon själ fortfarande erbjuder detta nâgonstans i stan. Butikerna har ju här uppe till sex, sju, sâ än finns tack och lov lite tid...

Jo jo. Julen ska allt lyckas infinna sig, tillslut. Om inte sâ ikväll.

Varma God Jul hälsningar till er alla!

Uppdatering: Nu till och med klädd.



Finn ett fel.
 

Ledtrâd: klär inte, men av.

2 commentaires:

Karin S a dit…

Pintade! Jag har en till imorgon lunch. Vi kör franskt, förutom idag på lunchen då vi hade sill, ost och korv.
Men ikväll blir det boudin blanc och stekta äppelklyftor, sen midnattsmässa och sen 9 efterrätter! Och då bör vi ha knäck som en av dem.

God Jul Helena!

Fransyskan H a dit…

Wouaaaa! 9 efterrätter och knäck: Jag är imponerad! Och midnattsmässa, vad mysigt! Det fâr bli pintade ikväll; rullerit fâr vänta tills imorgon (och Jansson, oj sâ gott med Jansson!...).

Riktigt God Jul till dig med!