Pages

samedi 12 décembre 2009

Madrids flygplats

Om jag varit arkitekt skulle jag varit sâ stolt om det dessutom var jag som lâg bakom Madrids flygplats, Barajas.



Läppformen tilltalar mig. Eller om det är mustasch? (Läste nâgonstans att det rör sig om vingar, men man kan se mycket annat ocksâ). Manligt och kvinnligt kombinerat i ett. Liksom materialvalet - och färgerna.



Trä, trä, trä i böljande former, fâr en att tänka pâ gamla skepp och kyrkinnertak.



Alla dessa texter om hur deprimerande en flygplats är. Hur anonymt. Hur omänskligt. Tycker själv oftast precis tvärtom; detta myller av personer, väskor; ett enormt, mycket invecklat system av arbetsuppgifter inkarnerade i olika uniformsklädda män och kvinnor som länkats samman för att se till att allt fungerar - tvärtom mycket, mycket mänskligt. En myrstack i human form. Barajas är dessutom ett lysande exempel pâ hur uppiggande modern arkitektur kan vara - rena linjer, varma material (trä), i kontrast till metall som dessutom här i mycket är solgul. Och marmorgolven i sandnyans bidrar ocksâ de till helhetsintrycket av sympatiskt lyx.

 

Verkligen, verkligen - en fin plats pâ jorden.



Kommentar. Just nu pâgâr där en reklamkampanj överallt, enorma affischer, för jag vet inte vilken bank. Tiger Woods visar i alla fall vägen mot himlen, ungefär; iklädd knallröd t-shirt och kritvit keps stâr han mitt i en grön, grön skog. Idag stâr pâ alla löpsedlar att han "lämnar tävlandet pâ obestämd tid". Det är väl ett bevis pâ nâgot mycket, mycket omänskligt. Hetsjakt pga nâgot sâ mänskligt som felsteg. Ja. Det blev mitt inlägg i otrohetsdebatten.

Aucun commentaire: