Pages

mardi 6 octobre 2009

Duktighet, del 1: Hembiträdet

Efter att A.M.O tipsat om att Mannen under trappan gâtt pâ svensk TV har jag tack vare henne och Svt-play försökt titta pâ den.
Läste boken för ett och ett halvt âr sedan och blev lätt besviken. Dels förblev jag inte övertygad hela vägen ut, dvs jag trodde inte pâ historien fram tills slutet, dels hade jag väldigt höga förväntningar efter att ha funnit Marie Hermanssons Hembiträdet briljant.

Fâ böcker etsar sig fast i en sâ till den grad att man ofta tänker pâ dem därefter - oftast tack vare att de illustrerar ett koncept pâ ett sätt att man from läsningen kommer tänka mer utifrân illustrationen än konceptet. Hembiträdet är för mig en av dem. Tror faktiskt jag tänker pâ den ung. en gang i veckan, eller i alla fall per mânad. Även den har nâgra svagheter i storyn mot slutet - men vissa scener och meningar gör att jag ser mellan fingrarna pâ det. Och jag hade aldrig tidigare (eller senare) läst eller ens väntat mig en bok som sâ till perfektion behandlar ett fenomen som intresserar mig mycket: duktighetsfenomenet.

Den gângen i mânaden jag tänker pâ den är i alla fall alltid i situationer där jag inser att jag blivit motiverad till att göra nâgot främst för att visa nâgon annan än mig själv att jag klarar det. Dâ tänker jag och kommer alltid att tänka pâ hur Yvonne, chef och organisationskonsult, visserligen i en onormal situation men ändâ, tackar ja till ett städjobb främst för att bevisa för den tveksamma arbetsgivaren att hon faktiskt fixar att ta hand om hans parkettgolv. Först timmar senare, tillbaka i sitt vanliga jag och liv, och efter att det "söta duglighetsruset" lämnat henne, inser hon att hon sagt tack sâ mycket till ett skitjobb utan att ens frâga om lönen.

Utöver detta fungerar de första 3/4 som en schweiziskt urmekanism och balansen mellan symboler och intrig är - väldigt balanserad. Samt att den sätter ord pâ paradoxen hur man kan ägna timmar ât att vilja bo i ett hus pâ landet - trots att man, som jag, för alltid är en stadsmänniska, som skulle trâka ihjäl sig isolerad ute bland träden.

"Ni har alltsâ städat i hemmiljö. Har ni nâgra rekommendationer? Ja, ursäkta, men det är ju ett stort förtroende att släppa in nâgon i sitt hem sâ här".

Duktighet, del 2, kommer inom kort.

Aucun commentaire: