Pages

dimanche 4 octobre 2009

Igâr pratade jag med en italiensk läkare

 ...som sa att när man bor i ett land där det varje söndag stâr i dagstidningarna att "idag sa pâven att..." sâ är det inte sâ konstigt att man tvärtement är lângt ifrân ett godkännande av att släppa dagen-efter-piller rakt ut pâ den okontrollerade marknaden.
http://www.la-clau.net/imatges/noticia/pindola_de_l_endema_la_clau.jpg

Apropâ att det sedan i förrgâr är tillâtet i Spanien, där dagen-efter-piller finns numera receptfritt.
Vilket det faktiskt redan finns, bâde i Sverige och Frankrike, men vilket jag faktiskt fram till igâr bara visste vad gäller det föregâende - här nere skyltas det inte direkt massivt. (Inte i Sverige heller, - dock blev jag lite förvânad när jag i somras gick bland hyllorna pâ ett svenskt apotek. Fâ se... lite tandtrâd, lite C-vitamin, en nagelklippare, och - va?!...).
Lite konstig upplevelse, mâste jag villigt erkänna. Även om jag inte är emot det för det är jag inte. Men spontant uppstod en lite tvetydig känsla.

Och jag ska lika villigt erkänna att jag visste att pâvens inflytande var stort i Italien, men jag var inte medveten om att hans minsta lilla âsikt var publicerad om inte dagligen sâ veckovis?

Aucun commentaire: