Pages

vendredi 16 octobre 2009

Sprâkliga omständigheter - en komplimang är en komplimang

Första gângen jag hörde barnflickan säga följande tänkte jag att jag mâste hört fel.
Andra gângen tänkte jag, ja jösses, det är inte lätt, alla dessa ord.

Min barnflicka, franskaste fransyskan, säger ofta med varmaste värmen i rösten, exempelvis när hon satt pâ lillan en klänning eller ett spänne i det lilla hâret:

"Ahhh, vad du är söt, min lilla bimbo".
Till mig: "Se vad fin hon är i klänningen!"
Vänder sig till lillan: "Eller hur - nu blev du allt en riktig liten bimbo, vännen!".

Och jag tänker och hör att för henne är det verkligen den finaste komplimang man kan ge.
För en komplimang ska man alltid bara tacka och ta emot.
Ahh. Ma petite pétasse.

Uppdatering: Barnflicka. Alltsâ, vad konstigt gammalmodigt det lâter. Med Frankrike i tiden. Men â andra sidan, en flicka eller ung kvinna som tar hand om en liten, vad kallar man det sâ?

Aucun commentaire: