Pages

samedi 7 août 2010

Liten sommarfrâgesport i väntan pâ annat.

Direkt stulen frân dagens nätupplaga av Le Figaro. Mycket, mycket, mycket intressant... (men jag tror jag nämnde att jag var pâ semester...?).
Det är "Är ni snarare...-"modellen som gäller.
Och ni? PS. Man fâr svara "pâ 1 säger jag A och pâ 2 säger jag B etc".

1. Juliare eller augustiare? (vad gäller semester)
Juliare om jag själv fâr välja, augustiare sedan ngt âr dâ jag inte helt själv längre kan välja pga jobb.
2. Vatten med eller utan bubblor?
Utan för alla tillfällen utom dâ vatten ska ersätta vin till maten och man ju mâste festa till det lite.
3. Korsika eller Ile de Ré?
Ile de Ré har jag varit pâ, Korsika ej. Tror dock Korsika. Mindre gulligt, mer brut.
4. Färg eller svart/vitt?
Gillar ju färg. (Även fast det där med svartvitt för att känna sig lite kvinnligt svalare ju faktiskt fungerar nästan jämt, haha...).
5. Pancol eller Gavalda?
Pancol har jag inte läst, Gavalda en del, säger: Pass.
6. Sandstrand eller stenstrand?
Sand. Eller klippor.
7. Fönster- eller gângplats? (flyg)
Gâng - knäna (och mitt sinne) lever detta sâ mycket bättre. Enda gângen dâ jag jublat över att inte kunnat välja - och därför satt pâ fönsterplats - var när jag landade över Mexico City för att sluta upp med min man. Det finns inte ord för att beskriva bland det mäktigaste jag antar jag kommer fâ uppleva vad gäller synupplevelser...
8. Glass eller sorbet?
Klurigt. Förr alltid allt som var beiget och brunt etc i glassväg (choklad, hasselnöt, nougat, you name it). Numer gärna citronsorbet, mangosorbet... Aldrig, dock, jordgubbsglass, det gâr ej ner.
9. Blond eller brunhârig?
Trivs i bägge dock bäst i blont.
10. Tintin eller Haddock?
Pass, tyckte alltid Tintinalbumen var astrista, men jag bör kanske uppdatera min vision...
11. Segel- eller motorbât?
Segelerfarenhet är det dâligt med, men skulle älska att âka pâ segelsemester med nâgon kunnig säg ungefär precis där jag nu befinner mig.
12. Mjölkchoklad eller mörk choklad?
Mörk för det mesta - gâr alltid ner...
13. Cykel eller Velib'? (hyrcykel först Paris, numer i fler franska städer)
Helt klart cykel.
14. The eller kaffe?
Kaffe - samt typ en liten period varje höst: the, bara the.
15. Larousse eller Robert (franska uppslagsverk / ordböcker)
Robert - mitt liv dig förutan vore inte detsamma.
16. Vägkarta eller GPS?
Visst är det väl charmigare med karta? Fast i storstan fâr väl det praktiska med GPS kanske vinna.
17. Henry IV eller Ludvig den fjortonde?
Bah!
18. Blackberry eller Iphone?
Endast erfarenhet av den tidigare, en vacker dag post-jobb kommer det säkerligen bli den senare...
19. VO eller VF? (version originale eller version française, dubbad, pâ film).
Som svensk... kan man verkligen ställa sig liknande frâgor?
20. Skugga eller sol (pâ stranden)?
Skugga tack. Solen finns ju runtom.
21. Badddräkt eller bikini?
Baddräkt före och under simtur, bikini efter.
22. Beatles eller Rolling Stones?
Väldigt humörberoende. Men visst är det nog sâ att Beatles har fler att komma med?

2 commentaires:

Sara a dit…

Oj, skojigt! Snor den listan, tror jag!

/Sara på Korsika (så åtminstone en fråga blir lätt!)

Fransyskan H a dit…

Sâ passande! Välkommen hit!