Pages

dimanche 29 août 2010

Dagens

VILL HA: fortsättning pâ nuet.
HÄNDELSE: att det blev en sân fantastisk höstdag! Efter underbar lunch i gröngräset pâ finfina järnsnidesmöbler i den alltid lika uppskattade slottsträdgârden (vad ska vi med trädgârd till när vi har en hel slottsgârd till förfogande, alldeles gratis?), avslutades densamma bokstavligen i gräset under ett hasselnötsträd - med hasselnötsrensning. För smâ och stora är det en höjdare och pâgick et braaaa tag i den värmande solen. Jag fick rena flashbacken frân mina egna fyra, fem âr, fast dâ mognade hasselnötterna sällan, men man fann de där smâ gulgröna, silkesmjuka knytena som redan de var rena juvelerna...

PLANER: Köpa höstens första tur-retur huvudstaden inför morgondagen, samt gâ till sängs - vilket i sig är en händelse, dâ det händer mer än sällan innan midnatt - denna gâng med den första Arto Paasilinna jag läst och som halvvâgs igenom är ett riktigt trevligt sällskap - titel cirkus "Den väna förgifterskan" om man översätter den franska titeln lite slarvigt till svenska. Hrm.
SAKNAD: Liiiite mer tid.
DUMMASTE: Att inte ha liiiite mer tid.
SJUKA: Hasselnöts-. Fy sablars vad gott det är med dagsfärska hasselnötter!
DROG: Moules-frites och ett glas vitt med utsikt mot Loireälven - livsfarlig blandning.
ROLIGASTE: Att jobb kan vara sâ roligt. Mitt delägarskap är just nu (för att underdriva) favoriten. I eftermiddag har vi ägnat den dyrbara respit-tiden (den nästa tvâ timmar lânga siesta Lillan dagligen bjuder pâ) ât inköp vilket innebär val, urval och beslut om och om igen - men nu, efter snart tre âr, börjar det kännas som att vi faktiskt har riktigt hyfsad kontroll och inte enbart gâr pâ känn (vilket dock mâste vara hjärtat - utan känn, ingen nerv).
vi är just nu i vârinköpsfarten vad gäller kläder, tyger och annat - inte klokt, känns som höstinköpen just var avklarade... vilka dock just nu landar i butik...
FAVORIT: Min äkta hälft och tillike halvdelägare - vilket team...
KÖP: Lunch OCH middag ute. Ja, verklig vardagslyx, men ocksâ lite avslut pâ semsestern - bägge utomhus, bägge i fantastiska miljöer - och till mycket överkomligt pris, vilket gör lyxen ännu lyxigare...
KLÄDSEL: En ljusblâ bomullstunika, ljusblâ jeans, vita gympadojor samt, av och pâ, tjocktröja och halsduk, jo det är sant! Halsduk! 
ORD: Hasselnöt - som ju är ett av de (fâ) ord som lâter lika fint pâ svenska som franskans noisette.
HUMÖR: Optimistiskt.
LÂT: J'ai perdu le do de ma clarinette (Jag har tappart bort C:t pâ min clarinette).
Avslutningsvis: Jag förstâr inte vad vi gjort för väl som funnit denna vâr stad.

Aucun commentaire: