Pages

jeudi 19 août 2010

Oförstâelse inför sitt fosterland

  • Att ens komma pâ idén att föreslâ fängelse för föräldrar till sk värstingar med enda anledning att deras barn blivit det
  • Att kalla zigenare "gens du voyage", resandets folk, är ett enkelt verktyg till distansläggande och chosification i poesins förklädnad - dessa dagar expulseras de, en efter en, i massor, utan vidare plan, utan idé om vad som skall göras sedan - mer än att de "ska bort", vilket känns extra sorgligt i landet solm grundlade de mänskliga rättigheterna. 
  • Valspektaklet frân Almeby ter sig som ett barnkalas och dessutom ett trevligt, gemytligt sâdant när man följer hur den aktuelle franske presidenten förbereder sin kommande kampanj och genom den skrämmer mig mer än nâgonsin.

3 commentaires:

Charlie Truck a dit…

Sa fosterlandet är -- Frankrike? Som i fosterförälder eller landet som fostrat dig?

Denna eviga fraga!

Jag känner mig rätt främmande i valkampanjen i Sverige ocksa. Ska du rösta? Jag är väldigt kluven, ska jag verklien vara med och bestämma hur de ska ha det i Sverige?

Annars haller jag med, den senaste tidens eviga sécurité-diskussion far jag obehagliga vibbar av. Paminner allför mycket om när Le Pen gick till second tour. Och den här nya idéen med att ta ifran männkoisr deras medborgarskap verkar sa --ofransk!

Fransyskan H a dit…

ja jisses - jag glömde ju den punkten, medborgarskapet. Sarkozy goes bananas, skulle en nutida Chaplinfilm kunnat heta - men nu är ju de som skulle kunnat göra den kickade frân offentliga media, bâde karikatyrtecknare och radiopersonligheter. Som du säger, mycket obehagligt.

Fostrat OCH fosterförälder, kanske?

Rösta för Sverige. Nej vet du, jag gör inte det - sista och enda gângen jag utlandsröstade var frân Norge, sen dess känner jag som du uttrycker det - rösta för dem som bor där? Nej.

Jorun a dit…

Jag köpte franska Elle och blev förvånad och glad över redaktionen ägnade hela ledaren (som väl annars brukar handla om hur kul det ska bli att äntligen få klä sig i ditt eller datt?) åt ett riktigt vredgat inlägg mot Sarkozys nya idéer.

"(---) j'ai d'abord pensé à tous mes voisins, amis, copains de mes enfants, proches adoptés, commercants de ma rue... des gens que je respecte, que j'aime, avec lesquels je vis ou je travaille... de Francais d'origine étrangère qui, à travers les mots de leur Président, venaient d'apprendre que, dans leur République, certains citoyens sont plus égaux que d'autres. Et que, selon qu'on soit Francais de souche (de quelle souche, d'ailleurs, et depuis combien de temps?) ou pas, la loi ne sera plus la même."

(En dag ska jag lära mig hur man gör cediljer med ett svenskt pc-tangentbord, på jobbmacen är det helt enkelt alt-c)