Pages

mercredi 11 août 2010

Kvällsbön

Gode gode Du,
Lât helst Lillan sova hela natten,
Lât henne i alla fall vakna liiiite senare än klockan kvart över sju,
Och även om hon inte gör det - men istället vaknar ungefär dâ,
Lât henne somna om, utan att vi ska behöva sätta pâ den TV hon/vi därhemma ej har sedan âr tillbaka,
Sâ vi slipper âteruppleva denna morgons upplevelse,
Likt gârdagsmorgonens upplevelse,
Dâ vi halvt döda av trötthet sâg pâ varandra.
Och tänkte: sätter vi pâ ett tag sâ kan vi i alla fall halvblunda säg en kvart till... Sluta fundera: Kör!

Kanal 16 är en polsk musikkanal - typ MTV, med musikvideos.
Imorse klockan fem i halv âtta satt Lillan och studsade pâ blöjbaken i sängen, nallen i vänster hand, sâ vi alla skakade i rytmen till följande.



Kommentar 1. Det är absolut värdelöst att dela rum med en ett och ett halvtâring. Ett barn behöver sitt rum, behöver somna och vakna själv i sin säng. Och somnar dâ oftast, om hon vaknar mitt i natten, eller alldeles för tidigt om morgonen, i vart fall om hon heter Lillan, om. Och vi fâr sova (om mornarna) och läsa i lugn och ro och precis sâ länge vi vill (om kvällarna).

Kommentar 2. Â andra sidan, om man vill se det hela frân den brightiga sidan, som man säger, sâ kommer jag förmodligen efter denna semester âtminstone ha kommit ikapp min nutid i vart fall lite grann.
För att göra kommentaren nâgot mer förstâelig för utomstâende: Som tonâring tänkte jag att jag aldrig skulle kunna / tillâta mig själv / komma sâ ur tiden att jag inte hade koll pâ de senaste hitlâtarna, grupperna, sângarna/sângerskorna. Aldrig. Döm om min förvâning när jag imorse lâg och tänkte - Aha! Det här är alltsâ en av Lady Gaga?!

Aucun commentaire: