Pages

vendredi 20 août 2010

Fosterland 2

Alltsâ, jag var nog trött.

"Sâ fosterlandet är -- Frankrike? Som i fosterförälder eller landet som fostrat dig?" skrev Charlie i sin kommentar till mitt inlägg 

"Fostrat OCH fosterförälder, kanske?", svarade jag glatt tillbaka.

Det är först nu som jag förstâr frâgan. Och mitt misstag. Jag använde fosterland endast som i fosterförälder, alltsâ som fostrat, att tyckte därför det var självklart att det var Frankrike jag hade i âtanke, hade alltsâ i den dâ skrivandets stund av bâde inlägg och kommentar inte ett ögonblick i tanken pâ att man faktiskt talar om fosterland vad gäller Sverige - och tog mao kommentaren bokstavligen - fosterförälder OCH -land, ett land som fostrat mig likt en förälder och ett land - men inte som alternativ till Sverige utan ett nytt.

Sâ kan det gâ. Och ursäkta korkbollssvar.

Frâgan som kvarstâr: Vad gör dâ en förälder jämfört med en fosterförälder?

3 commentaires:

Charlie Truck a dit…

Det beror kanske pa varför man har hamnat i fosterfamilj:)

Prefixet foster- far ju nästan motsatt betydelse i de tva uttrycken. At det sedan även betyder embryo gör ju det hela än mer intressant.

För mig är fosterlandet självklart ursprungslandet, skulle aldrig kalla Frankrike fosterland, men kanske hemland.

Jorun a dit…

Till skillnad från en familj som adopterar ett barn tar en fosterfamilj hand om ett barn under en begränsad tid och har inget juridiskt ansvar för det efteråt (arv, underhållsplikt etc). Ett adopterat barn har exakt samma juridiska status som ett barn som fötts in i en familj. Ska man översätta allegorin till att leva i olika länder tycker jag den som beviljats medborgarskap ska betraktas som adopterad. Vi som bara bor här ett tag får väl acceptera att vi är fosterbarn. (I Sverige tror jag man kallar fosterfamiljer för familjehem numera, ett slags samhällsomsorg förlagd till en familj som får betalt av de sociala myndigheterna, men den aspekten har ju inte så mycket med utlandsboende att göra.)

Fransyskan H a dit…

mao hos en förälder kan man bara vara, hos en foster sâdan är man tagen pâ nâder, sâvida de inte väljer att adoptera en...
Intressant, dock, som Charlie pâpekar att "foster" i foster-land/förälder betyder absolut det motsatta - samt att man som förälder utan "foster-" alltsâ slipper det trâkiga med att fostra...? (hahaha).