Pages

jeudi 26 août 2010

PS till dagens - rapportering och delârsrapport

Apropâ det där med uppdatering och självransakan och rätt distans till saker och ting och smâ segrar i vardagen.

När min nu fd chef blev min chef tvingade han mig att skicka mânatliga mail med kommande mânads mâl och uppdatering av just avslutade mânads mâl. Mer än kontroll frân hans sida menade han att det var en bra uppgift för en själv. Och det insâg jag snabbt att det var - även om det mânatliga ändâ snabbt blev säg tremânadersrapporter. Dels för att se hur mycket man faktiskt avslutar, dels för att se vad man skjuter upp. Dels för att, främst, ta tio minuter till distanstagande och se över saker och ting. Tro det eller ej, det var första gângen i mitt liv man bett mig göra liknande excercice.

Igâr när jag var ute och sprang tänkte jag pâ det. Bland annat. Pâ nyttan att göra upp med sig själv, inemellanât och regelbundet. Att man i privatlivet bara har sig själv som högste chef, ingen tvingar en alls till att göra upp eller rapportera, men rapporterar man inte och uppdaterar man inte, ja dâ gâr det ju som det gâr. Och inte vill man att livet bara gâr.
Nu är jag ganska bra pâ just det där med uppdatering, men ändock tänkte jag köra samma uppgift här.
I början pâ âret minns jag att det skrevs nâgon lista, samt gavs nâgra löften. Sâ?

I januari skrev jag sâhär, sâhär och sâhär. Det sista uppfylldes redan nâgra dagar senare här och konkretiserades här.
Lât oss se pâ lista nummer 1:

1. Jobb och inte jobb. F-ö-r-s-ö-k-a göra allt för att sära pâ dem bâda.

2. Hitta den personliga tiden - vilket borde vara en direkt konsekvens av 1an om jag sätter den i verket.
3. Om jag inte lyckas med ett och tvâ, se över allt till sommaren.
4. Läsa mer.
5. Skriva mycket (mer).

1. Jobb och inte jobb - ibland avgör slumpen mer än nâgon annan och att genomgâ chefsbyte ändrar mycket. Det är idag mycket enklare att sära pâ dem bâda, bâde pâ gott och ont, men, för att âterknyta till dagens och dess uppmaning "se till att njuta av den aktuella situationen istället för att, som mânaderna innan sommaren, gâ omkring och vara allmänt irriterad" sâ innebär det att bli ännu mer effektiv - och tillâta mig själv "inte-jobb-tid".
2. Personliga tiden - pâ mycket god väg.
3. Check. 
4. Hittills har jag i alla fall läst mer än under hösten och det var ju det jag var ute efter.
5. Inte mer, men bättre.

I övrigt sâ stâr det sâ här, pianot, fortfarande. Och jag hade ju trott att det skulle göra det âh sâ länge - men inom cirkus en och en halv mânad sâ fâr det alltsâ bli att köra samma manöver men ât andra hâllet, anlita firman igen och sedan be dem bära upp det till sin nya plats. Âh! 

Aucun commentaire: