Pages

jeudi 23 décembre 2010

Apropâ absoluta tjejböcker

Anna Winberg pâ Book cover girl skriver i dagens lucka om Kittyböckerna som plöjdes under lovmorgnar, lovdagar och lovkvällar, och jag ser de röda pärmarna framför mig (inbundna pocketformat, âh...) och lika mycket ocksâ Lottaböckerna i mängder som fick en att rysa och skratta och önska att man finge bli vuxen snarast snart och kanske hitta sig en snygg Paul att steka makrill till (hehe). Sâdär helt apropâ genus.

Det jag gillar, dock, är att det är sâ tjejigt det kan bli och ändâ sâ himmelens tjejer-som-fixar-grejer helt själva. Dâ kan det väl fâ vara tjejigt värre? Och jag hâller med Anna: klart man fâr/ska läsa även de när man växer - en hjärna rymmer mycket (och oj vad jag hade roligt i Lotta och Gigis sällskap - dessutom studerade de ju och fick mig att längta till universitet och journalistskolor...).

Väldigt mycket sommarlov och jullovsmornar över det hela, under ett varmt täcke.

Andra absoluta tjejböcker:
- Skuggan över stenbänken och de andra / Maria Gripe (gamla fotografier, spöken, parasoll och ruiner...)
- Emilyböckerna - LM Montgomerys (ni vet Anne pâ Grönkulla) mindre kända figur, och jag undrar om nâgot format mig mer än Emily... Fantastisk läsning jag rekommenderar varje vuxen...
- Balettskorna (jag tror jag läste den varje sommar, lânad pâ Sunnes bibliotek, tre systrar utan mamma och med en äventyrare till far som lika ofta lämnade systrarna ensamma som inte - och i och med det blev de starka osv).
- Pâ sitt vis ocksâ Madicken, men i ett tidigare skede (även här dock parasoller, volangkjolar och ringar med en grön sten, eller blâ, i).

Nâgra ofta âterkommande nyckelord:
- ingen mamma (förebild pâ sitt vis)
- mystisk/frânvarande pappa (förebild pâ sitt vis)
- konstintressen (med tonvikt pâ böcker och skrivande)
- och i  brist pâ det: mysterier, mysterier, mysterier.

Vilka fler absoluta tjejböcker kommer jag inte pâ?

4 commentaires:

Charlie Truck a dit…

Kulla-Gulla! En lang serie om den blonda föräldralösa men ack sa vackra Kulla-Gulla. Slukade hela serien liksom Kitty, Cherry Ames (sjuksköterska med piffig uniform) och Anne pa Grönkulla (som nog var favorit).

Men ocksa Bladen brinner, Jättehemligt och de andra av Barbro Lindgren. Dem glömmer man inte!

Fransyskan H a dit…

Kulla-Gulla! självklart. Själv tyckte jag dock de böckerna var lite hemska/trâkiga, var förmodligen ej i rätt âlder när jag försökte mig pâ dem. Cherry Ames! âh, henen hade jag glömt!! Alla dessa fina omslag alla dessa böcker fâr en att minnas - haha, sjuksköterska med piffig uniform, precis sâ!

annannan a dit…

Cherry Ames förstås, visst, det hade ju jag också glömt. Jag som inte heller gillade Kulla Gulla.

Hästflickor, som Jill (Ruby Ferguson) och Britta (Lisbeth Pahnke). Och Piglet (Nan Inger Östman, oslagbar i genren, poesi och realism i ett).

Fredrike och Pella i Claques böcker.

Fransyskan H a dit…

Ah! Jill! Henne hade jag glömt (jag som tom drömde om att fâ döpa om mig till Jill... minns ni hur man absolut ville döpa om sig... Kajsa ville jag ocksâ heta ganska länge... även om jag tyckte Jill var tuffare...)