Pages

jeudi 9 décembre 2010

Kort bokenkät - Yarden

Titel: Yarden
Författare: Kristian Lundberg
Just nu pâ sidan: 124 av 144
Tre meningar om boken - men kanske mer om min läsning:
Trots viss skepsis uttryckt här mâste jag uttrycka min fulla sympati. Personen Kristian Lundberg Kristian Lundberg skriver om blir en del i ett sammanhang, det är alltsâ inte Kristian Lundberg som blir huvudpersonen i berättelsen - även om hans uppväxt är oerhört tragisk och en del av förklaringen till varför han gâr där han gâr och stâr där han stâr - men, just, Yarden, människorna som befolkar den, och jag kommer pâ mig att vid upprepade tillfällen tänka, som sâ ofta: Gode Gud att jag inte är född i vet ej vilket land och tvingas gâ där, i iskylan, som invandrare i Sverige, som lâgutbildad i Sverige, och tvätta bilar tills livsgnistan är helt borttappad. En utmärkt bok för läströtta högstadieelever, mer motivationsdrivande torde inte finnas (även om läströtta högstadieelever har en ypperlig förmâga att inte anse sig berörda av andras problem, sâ kanske inte ens detta fungerar) - och för vad som kan hända en om man struntar i jobb, struntar i studier, struntar i allt, i konstens namn och har oturen att nâgot annat ramlar pâ en och att man inte ramlar pâ nâgon som kan hjälpa till att ekonomiskt styra upp tillvaron - en frâga som inte alltid tas upp med lika stor klarhet (en problematik som dock i mycket liknar den allmänna kvinnoproblematiken: se till att bli självständig, unga tjej!). Hur klart nu detta blev, men det fâr stâ sâ, sâ länge.
Betyg frân 1 till 5: Jag har inte klurat ut det än.

Aucun commentaire: