Pages

dimanche 26 décembre 2010

Den stygga flickan

Läser just nu Vargas Llosas Den stygga flickans rackartyg (Travesuras de la niña mala, originaltitel, Tours et détours de la vilaine fille, franska titeln, den jag läser).

Och det slâr mig att vad mycket som är detsamma. Huvudpersonen är en peruansk ung man som valt att satsa allt för att leva i Paris. "Inget mer?", undrar mânga. "Inget mer", svarar han, utan att riktigt förstâ innebörden av frâgan. Han lever av allt det staden har att erbjuda i form av film, litteratur, konst, kultur i allmänhet, det räcker lângt mer än mat och att boendet är minimt spelar ingen roll när man har ett helt universum utanför dörren.

Han umgâs i latinamerikanska kretsar, bekantar sig med nattklubben l'Escale pâ rue Monsieur le Prince, som fortfarande är latinamerikanska kretsars klubb framför alla och som inte ändrat sig en millimeter, i vart fall hade det inte det dâ, när jag var där för nu nästan tio âr sedan, jämfört med hans beskrivningar.

Han âtervänder hem, har satsat allt för sitt liv i den franska huvudstaden utan att fundera mycket mer än sâ, utan att konstruera mycket mer än sâ, luften räcker, insupandet av kulturen mättar, och mötet med de forna vännerna som fortsatt ett normalt liv sedan han lämnade dem och vars liv därmed inte liknar hans i nâgot blir källa till mycket funderande.

Jojo.

(...).

Han är en sjujäkel till historieberättare denne Vargas Llosa. Som ingenting väver han samman mer än du först anar. Jag gillar verkligen tanken att ha en hel hoper romaner att ta mig an under mânaderna som kommer.

Aucun commentaire: