Pages

lundi 20 décembre 2010

Mândagsquiz ! (litteraturquiz VII)

Ahhh, mândag. Mitt i allmänt kaos - julkaos, snökaos, alla-dessa-födelsedagar-kaos, jobbkaos - vad passar bättre än ett litteraturquiz?

Det är ingen julsaga i verklig bemärkelse, men lite förtrollad är den ändâ, en av mina favoriter kort och gott - bâde författare och bok.

Det var en skön höstdag mot slutet av 1830-talet. Pâ den tiden fanns i Uppsala ett högt, gult tvâvâningshus, som stod underligt ensamt pâ en liten äng, lângt borta i en utkant av staden. Det var ett rätt ruskigt och otrevligt hus, men det försönades av den massa vildvin, som växte där och som pâ solsidan kröp sâ högt uppför den gula väggen, att det alldeles omramade de tre fönstren i övervâningen. 
     I ett rum innanför ett av dessa inramade fönster satt en student och drack sitt morgonkaffe. Han var en lâng, vacker karl med ett fint utseende. Hâret bar han högt uppstruket ur pannan, det krusade sig vackert, och en lugg ville beständigt välta ner mot ögonen. Han var klädd i en bekväm och ledig dräkt, men var rätt elegant. 
     Han hade det fint i sitt rum, där fanns en god soffa och stoppade stolar, stort skrivbord och präktiga bokhyllor, men nästan inga böcker. 
     Innan han hade hunnit dricka sitt kaffe, kom en student in till honom. Det var en av helt annat slag, en liten, skulderbred karl, satt och stark, ful, med stort ansikte, tunt hâr och grov hy. 
     - Du, Hede, sa han, jag är kommen för att tala ett allvarligt ord med dig.

4 commentaires:

annannan a dit…

Och om det _vore_ en julsaga, skulle det vara om en blomma?

Eller, för att ta en annan vinkling, har tomten en roll med i sammanhanget, fast en som inte har med julen att göra?

Fransyskan H a dit…

haha - om du med tomten menar vad jag tror ju gör sâ mâste jag ju säga gratulerar för den klurigaste hinten hittills!

frâgan om en blomma.. hm. Den mâste jag nog fundera lite pâ.
Viol(in)?

annannan a dit…

Jag tänkte på en julros. Men jag vet inte om jag är på rätt spår. Jag tycker mig känna igen stycket. Men jag har nog fel om boken, misstänker jag. Det är den enda jag kan erinra mig som har en Uppsala-student, men han är allt annat än huvudperson.

Gabrielle Björnstrand a dit…

Det är en av den halta damens fina studier av människans växlingar och förväxlingar med något annat...
än sig själv.