Pages

dimanche 15 mai 2011

Att läsa - Birgitta Trotzig. Vad rekommenderar ni?

Att Birgitta Trotzig dött, läser jag pâ flertalet ställen, och inser i samma ögonblick att det är en av alla de författare jag ännu inte läst men förstâr jag borde â det snaraste.

Bernur skriver fint. Och i och med det fâr jag lust att läsa allt pâ en och samma gâng, men det gâr ju inte. Sâ, kära ni som vet - var skall man helst börja?

Uppdatering:
Det här torde väl bli bra?

Your order 




Date of order: Söndag 15 maj 2011 kl 16.30
Copies Title
1 Dubbelheten - Sammanhang (9789100100377)

1 Ett landskap / Jaget och världen (9789100118952)

1 Sjukdomen (9789100569563)

4 commentaires:

Gabrielle Björnstrand a dit…

Sjukdomen är den roman jag senast läst av henne. Den är ett strålande vackert och sorgligt verk.

Dykungens dotter, som nyss prisades i radio, av Per Westberg, kom jag aldrig in i. Har för mig att jag gav bort den.

Ett landskap var det första jag läste av henne, och blev uppmärksam på hennes särart i Sverige, då som nu. Kanske berodde det på min förbaskat katolska mamma att BT kom så tidigt in i mitt liv.

Fransyskan H a dit…

Hm. Din förbaskat katolska mamma - skall jag tolka att BT ocksâ var det? (blir mot min vilja genast lite skeptisk - och nyfiken pâ vad som fick dig att inte komma in i Dykungens dotter, samt i vad hon var särart i Sverige...?).

Gabrielle Björnstrand a dit…

"Förbaskat katolsk" är förstås en kärleksfull ironi.

Men det vet du nog att Trotzig hela sitt liv var katolik. Jag tror hon fann den vägen under sin ungdom i Paris.

Jo, jag tvekar att säga det, men Dykungens dotter var för svart för mig, just då. Nu ska jag kolla mina hyllor om jag verkligen gett bort den, eller bara glömt den. Anse min bedömning som preliminär.

Fransyskan H a dit…

Klart jag förstod att det var kärleksfullt. Men jag ignorerade fullständigt BTs katolicism (jag har stora hâl lite varstans vad gäller det svenska arvet efter stor och fullständig koncentration pâ det franska under "vitala" âr, sâ där lärde du mig nâgot).