Pages

mardi 17 mai 2011

Lycka när man är 2.5

Tänk att fâ vakna,
tidigt en morgon,
och när du vaknar,
se din vän L.


Att sedan gâ tvâ flickor till dagis och inte bara ensam - âh! höjden!

 Och även för en annan är det ju höjden - inga târar, inget "bär mig" - bara skratt, fniss och handhâllning, och kompisar som de är hâller de ju dessutom utomordentligt ordning pâ varandra.
"Akta dig, L! Det kommer bilar här!"
"F! Här mâste man springa mindre snabbt för annars kan man ramla och slâ sig jättemycket".
Tillsammans ber de om att hâlla handen för att gâ över gatan, oh wonder.

Slutsats: Mycket praktiskt, mycket praktiskt - och ett skarpt ljus anas i tunneln.
(Och, ja, mycket riktigt, vid den âldern räknar föräldern i mig fortsatt i mânader. Tvâ-âr-och-fem-mânader, that's her).

3 commentaires:

annannan a dit…

Ett sånt inlägg som en annan också blir varm om hjärtat av.

Liksom härom dagen när jag såg en pappa med en pojke i femårsåldern och en flicka på kanske åtta och flickan berättade och berättade och berättade om något viktigt och pappan såg och lyssnade och hummade.

Människor, de små mötena, vi lever av dem.

Maria a dit…

MYS!!!!

Fransyskan H a dit…

annannan - jag med, var om hjärtat. Samtidigt, med tanke pâ ditt inlägg om dagispedagogik och fri lek, mâste ocksâ tilläggas att ett känsligt hjärta ser ack sâ mycket mellan fnisset och skrattet. Admirationen, den ene som tar taget över den andra, ibland vänder det ât andra hâllet sâ är det översittaren som blir undersittaren, den här är min, inte din, och allt det där. Jag blir ganska slut väldigt fort!