Pages

dimanche 15 mai 2011

Efter ouais.

Minnesanteckning.
För nâgra veckor sedan lät det: Ouai - wä - istället för oui, här i huset.
Sedan tvâ dagar tillbaka misstänker jag att en av dagispraktikanterna som just kommit är frân Paris. För nu lâter det varken oui, wä, eller ja. Oui-ö. Med det famösa (normalt icke-existerande men som i Parisomrâdet hamnat efter de flesta -i) stumma -e:t.

Vill du ha mat?
Oui-ö. Och maman aussi-ö.

2 commentaires:

Hanna a dit…

Jag har två fransk-svenska uttalsmässiga parisiskor hemma. Jag misstänker någon klasskompis!

Fransyskan H a dit…

Mycket möjigt, Hanna, mycket möjligt! Fâr ta mig en spaningstur och se om jag ser nâgra nykomlingar som ser parislika ut, haha. De dina är mao inte bara uttalsmässiga men ocksâ geografiskt och därmed verkliga parisiskor?