Pages

mercredi 11 mai 2011

Det funkar!

Âh vad jag längtat efter fil, kefir och allt vad det heter under âren.
Âh vad det är slut med det frân och med nu!
Varför?

Tag en liten pâse ekologiskt kefirpulver frân den nästgârds lokala firman jag var lite skeptisk mot.
Häll det i lite mjölk och blanda och sedan ned i en 1 liters mjölkflaska. Skaka.
Stâ framme 1 dygn.
Ställ in i kylskâp tills kyld.
Klart.

Oslagbart. Och, inte heller sämre, sâ ekonomiskt sâ det är löjligt.

3 commentaires:

Jorun a dit…

Vilket magiskt pulver - påminner om hur farmor gjorde fil av gammal fil och mjölk. Samma som nutidens surdegskillar men inte alls lika bebloggat.

Fransyskan H a dit…

Men exakt sâ! Filbunke med lite rester av förra filbunken till den nya - och precis vad min käre far pâminde mig om, sâ just nu stâr en flaska mjölk pâ test, dvs utan pulver och med bottensats av förra kefiren + mjölk och "gör sig" (eller inte)... à suivre! Fungerar det är det ju Än mer ekonomiskt. (För nâgot âr sedan flög jag med en filbunksportion, kan man tänka, och grejade och fixade med nya i nâgra veckor, sen orkade jag ej mer. Här är det literportioner det rör sig om sâ jag har mer hopp om lânglevnad).

Fransyskan H a dit…

"Bebloggat", förresten. Tjusigt!