Pages

mardi 13 avril 2010

Hur ekologiska är ni?

En vän till en vän som blev bjuden pâ lamm enligt tidigare nämnda lammsteksrecept gav förstnämnda vännen komplimanger för mâltiden, men kommenterade att det ju däremot inte är värst ekologiskt, sju timmar i ugnen, eller rättare sagt ugnen pâ i sju timmar.

Hm. Tänkte jag. Sâ lângt har jag aldrig tänkt - och har faktiskt inte lust att tänka pâ det heller!
Och det slog mig: hur mânga tänker faktiskt sâ lângt? Gör ni? Räck upp en hand?

(Och bara för att vara den som är den - här kommer receptet!
- en lammstek
- en järngryta
1. Stek steken runtom i järngrytan (ganska rejält, den ska fâ färg runtom)
2. Lägg i 5 vitlöksklyftor (med skal pâ)
3. Lägg i 2 matskedar kryddblandning "4 épices Ducros" (och för dem som ej kan det: blanda kanel, kryddnejlika, muscot och ingefära).
4. Häll över 1 l (eller en flaska) Monbazillac-vin (sött vitt vin frân sydvästra Frankrike)
5. Lägg pâ locket och ställ in i 120°-ig ugn, i sju timmar.
6. Ta ur steken.
7. Sätt grytan pâ het platta och ha i tvâ matskedar kalvfond, rör, rör och rör tills sâsen tjocknar.

Smaklig mâltid! (och för enkelhetstips: servera till detta potatisklyftor som fâtt steka i form i ugnen 25 min i hetare värme - medans steken kan stâ i grytan och vänta in punkt 6 som ni tar tag i när potatisarna är klara)).

2 commentaires:

Jorun a dit…

Häromdagen läste jag att det inte är någon idé att slå på ugnen för att laga middag om man inte ska göra en efterrätt i ugnen och baka medan den ändå är på. Men jag kan inte säga att det är något jag bryr mig om till vardags.

Fransyskan H a dit…

"Inte ngn idé" - ur ekologiperspektiv om man vill vara ekologisk, alltsâ? (Om man inte ska det förutom om man ska baka eller efterrätta i ugnen kan vi köra ännu en handuppräckningsuppmaning: Hur mânga "kan" fortsatt använda ugnen? Undertecknad: fâr hâlla den bestämt nere, handen. Haha).