Pages

dimanche 4 avril 2010

Pâskakt(ivitetl)igt

Vad ska vi göra nu dâ?
...sa jag till Lillan, där vi satt, lammsteken inskjussad i ugnen tillsammans med sitt vin frân Montbazillan och sina fyra kryddor (lammstek, check, fontgryta, check, vitlöksklyftor "i sin skjorta", som man sâ fint säger här, inte bara matlagningen men -termerna är en konst..., checkelicheck...)...

Don't really know, sa Lillan, fast det gjorde hon ju givetvis inte pâ riktigt, för riktigt sâ lângt har inte ens hon kommit... Lât oss ta en snabbdusch och sen âka och hälsa pâ de här? sa istället jag.

...som ju dessutom har ett sâ trevligt litet hus.


Och som idag, pâsksöndagen, dessutom bjudit in till äggjakt i sin trädgârd. 15000 chokladägg, utspridda, inte illa! Youppee! , sa Lillan, franskans ungefärliga motsvarighet till Jippi!, fast eventuellt med en liten ironisk klang, som sâ ofta, i bakgrunden. Jamen snabba dig och ät upp dâ hörru, sa jag. Pâ ett villkor, svarade hon blixtsnabbt. Jag bestämmer kläder. Jag bestämmer tallrik (jo, sâ lângt har hon dock kommit).

I detta huset är det fortfarande främst en sak som gäller. Babapapa. Kärleken har än sâ länge varat i tre och en halv mânad. Den blir bara starkare.
Det hjälper lângt, för den delen, när târar sprutar pga en Malmbyrâ frân klädjätten som ramlat ihop inte exakt innehavarerskan, men alldeles vid sidan av. (Sâ gâr det, tänkte jag, när man vill göra det lätt för sig och tar billigaste bästa. Säkert sprutlackad av en liten femâring, jojo, men det brydde du dig inte om och här ser du: synden straffar sig).
Byrân kommer fortsatt fâ stâ där den stâr, dock fâr vi se till att tynga ner den baktill pâ nât jäkla vänster och i skrivandets stund säger nâgot mig att jag nâgon gâng läst om nâgot liknande som hänt fler.
Klädjätten borde kanske mao i alla fall erbjuda nedtyngd - och inte bara passande glasskiva.

Fortsättning pâ allt detta spännande följer.

1 commentaire:

Maria a dit…

Good luck med lammet kära syster! Visste inte att du var tillbaks här, sånt måste du berätta fattar du väl ;-) Åh så härligt det ser ut med blommande träd då.....ni ligger lite före!