Pages

samedi 17 avril 2010

DAGENS olidliga lätthet

VILL HA: Igâr skrev jag "Värme! Den där mirakeldagen gav mersmak och temperaturerna dalade - solen är här, men värmen: var är värmen?" Det är som att man skulle tro att "vill ha" var en önskan... Som slog in! Balkongdörren stâr öppen, klockan är tio i nio och det är sâ man skulle kunna tänka sig en premiärmiddag - pâ balkongen! Sâ vill ha känns... överflödigt!



KLÄDSEL: Svarta jeans, Marimekkotop i svart och vitt (och jo, ja, mycket M. blir det, sâ är det när man är med b.), ballerinaskor med färglada tidningsurklipp pâ - och barfota!
HÄNDELSE (-r): Värmen! Solen! Balkongdörren öppen! Flugorna! Samt eventuellt fönsterputsandet, för det händer ungefär vart tredje âr - solsting?!
LÂT: Take it eeeaaasy, samt hejarklackarna som just kommer ur högtalarna pâ makens dator där matchen närmar sig slut, men fortsatt fâr lillans huvud att skaka i digg.
PLANER: Sommar-. Samt premiärlunch vid en av traktens guingettes imorgon om vädret hâller i sig - uteterasser längs med Loireälven som alltid fâr en att tänka att livet kunde vara mindre rofyllt...
SAKNAD: ro (den som följt denna bloggen lär märka den lätta... lättheten... som drabbat den - men vad gör det, vad gör det...?) ; och â andra sidan, med o-ro-lighet fâr man väldigt mycket gjort... (bla ovan nämnda händelse, samt trehundrafyrtionio klädesplagg vikta).
DUMMASTE: att det inte är enklare att ta ett jättekliv och landa i Värmlands skogar där de som fött mig befinner sig med dem som fött dem, tillsammans med min syster, för helgen.
SJUKA: Kärlekssjuka. Jag är störtkär i min dotter!
DROG: Kaffe... Samt kallt vitt vin. Ett glas stâr halvdrucket vid min sida och det är fantastiskt gott.
ROLIGASTE: eller snarare mest komiska: att mina kollegor fortfarande är fast i Stockholm. Fatta vilken tur att jag för en gângs skull inte varit ute och farit denna vecka...
FAVORIT: Vâren! Samt blomsterhandlaren som stâr i marknadens ytterkant varje lördag med "blommor frân regionen" - tulpaner direkt ur jorden, bla (som purjolök - jordspâr mellan bladen, ni vet) och som stâr sig lääänge och är toppentopp.
KÖP: Blommor- det bästa jag kommit pâ för att motivera mig själv till städning (belöning för mödan, säg), samt en rosmarinplanta av ovan nämnda blomsterhandlare, vilket gör att fisken som stâr i ugnen doftar ljuuuuvligt.
HUMÖR: Fantastiskt nöjd. (Trots ränderna. Men det fâr vi ta itu med en dag med mindre fint väder).

Aucun commentaire: