Pages

dimanche 6 mars 2011

Bokfrossa här med

En liten lista för att börja söndagen väl, funnen hos AMO och jag snor inte bara listan men ocksâ titeln rakt av, vilket jag hoppas hon godtar! 
Senast lästa: Om det ska med ett "ut-" framför "lästa" sâ blir svaret Pedro Paramo av Juan Rulfo som jag skrev om här och här. Just nu läser jag Happy Sally av Sara Stridsberg.  
Senast köpta bok: Det kom ett helt litet bokpaket häromveckan med böcker pâ engelska, mer om det senare... 
Senast lånade bok: Det är dâligt med boklân dessa dagar, har helt enkelt inte tid att komma iväg till biblioteket (hur förskräckligt det nu lâter!).
Senast fådda bok: Jag hade ju äran att häromsistens bli grattad pâ födelsedagen med en hel hoper böcker. Knausgârds Min kamp, (som jag tog en paus i efter att knappt ha börjat, det var helt enkelt fel bok vid fel tillfälle. Eller förhoppningsvis rätt bok vid fel ju, vid närmare formuleringseftertanke), Börje Ahlstedts memoarer, samt 2666 av Roberto Bolano som jag inväntar rätt tillfälle att läsa dâ jag har lust att kunna plöja dess dryga tusen sidor sâ intensivt som möjligt. 
Favoritbokhandel: trots att jag inte bor kvar i Paris finns det bara en verklig favorit-favorit: jag har en verklig bokfrossekärlek till Chez Gibert pâ boulevard Saint Michel, vars fyra vâningar fullproppade med böcker, med allt frân skönlitteratur till historia, till lingvistik, till historia, till sociologi till (...) och med det alldeles utmärkta systemet att köra parallell secondhand bokhandel (vilket gör att du i samma hylla finner nya exemplar, rödmärkta exemplar, halva priset och svartmärkta för absolut ingenting) skänker stället en karaktär av tempel. Med Sorbonne tvärsöver gatan och studenter med läslistor lânga som inte vet jag törs jag hoppas pâ en lâng överlevnad även i dessa internettider.
Favoritbibliotek: Stadsbiblioteket. Dessutom en fantastisk byggnad; ardoise blandat med enorma fönster ut mot den bakomliggande parken. 
Antal lånekort: ett. 
Använder som bokmärke: whatever som ligger i min ögonblickliga närhet. 
Favoritfärg på bok: ? Kanske, kanske Gallimards kollektion "couverture blanche" - krämfärgad kartong, men asch, en bok är en bok som är en bok, visst?
Favoritmat/snack vid läsning: lika märklig frâga det. Allt eller inget?
Favoritdryck vid läsning: ? kaffe? vatten?
Favoritställe att läsa på: Tâg. Annars sängen i vilken det dock ofta är insomningsvarning. 
På den sidan hålls jag i den bok jag läser nu: ett pappersband med information om att Vargas Llosa fick nobelpriset 2010 och som satt pâ senaste boken av honom jag köpte.
Den här boken köper jag till en förälder: Nâgot jag tyckt om själv?
Den här boken köper jag till min bästa vän: Det där gâr i perioder - om jag är inne i nâgot själv kan jag bli lite lätt terroristaktig. För nâgot âr sedan köpte jag jag vet inte hur mânga exemplar av Loin d'Odile av Christian Oster, utgiven hos Minuit, eftersom jag hoppades alla skulle njuta lika mycket som jag av hans humoristiska och minimalistiska stylistik. Har gjort liknande med exempelvis Eugen Onegin av Pouchkine.
Den här boken köper jag till en partner: jag inser när jag svarar pâ frâgorna att jag bara utgâr frân mig själv. Ja, sâ är det. (Eller om jag tänkt att "jaja, den blir bra", som tex med Juan Rulfo som blev en ypperlig julklapp).
Favoritgenre: Genre? Alltsâ, what: romaner, poesi etc? Eller slags roman? Bah.
Favoritformat: pocketböcker.
Författarfavorit: Omöjlig frâga.
Den tjockaste bok jag läst: Det vet jag faktiskt inte.
Den tunnaste bok jag läst: Det vet jag inte heller. Loin d'Odile omnämnd ovan är i vart fall inte lâng.
Favoritljud när jag läser: Tystnad eller musik jag själv valt.
Favorittidning: har jag ingen.
Prenumererar på: jag skrev under pâ ett abonnemang av Axess i början av âret men har sedan dess inte mottagit nâgot nummer. Inser att detta kräver närmare utforskning, kan mycket väl vara att fakturan hamnat bland andra papper i butiken (dit första numret skickades för att säkerställa ankomst dâ det var precis i flyttider). 

Favoritbokblogg: Jag har sagt det förut och jag säger det igen: jag finner Anna Winbergs Book Cover Girl (tidigare "I love pocket") som ni hittar i länklistan inspirerande. Uppskattar oerhört att bli tagen i hand mot böcker jag annars aldrig skulle snuddat vid - det finns sâ mânga bokvärldar här i världen att man lätt kan leva vid sidan av verk vars existens man inte ens är medveten om.


Exempelvis var det en egenhändigt ihopplockad gott-och-blandat ur Annas rekommendationer som utgjorde ovan nämnda engelsksprâkiga paket. 




Looking for Alaska av John Green, One day av David Nicholls och The fountainhead av Ayn Rand. Den sista stâr högt högt upp pâ min nästa-läsning-lista, är mycket nyfiken pâ att utforska henne (det enda som tar emot är att upplagan - liksom ack sâ mânga svenska pocketar - har text gjord för förstorningsglasanvändare till vilka jag ej räknar mig).
Min sämsta läsning någonsin: Vet ej.
Mitt bästa bokminne: tre: högläsning i skolan, tidiga decembermornar, med ljus tända pâ alla bänkar. Biblioteksbokstravar hemkânkade till sommarlovet. Avprickandet pâ den oändligt lânga inköpslistan inför mitt första âr som litteraturstudent i Paris, i ovan nämnda Gibert bokhandel. Magiskt. (Ja! jag har ett inte bara läs- men ocksâ väldigt materiellt förhâllande till böcker. Favoritobjektet? ).
Senaste bokfyndet: jag var väldigt nöjd och sprittande glad dâ jag funnit Juan Rulfos Pedro Paramo i en annars mycket julklappsidésfattig värld i en av stadens bokhandlar, mot slutet av december...
Bokgenre jag undviker: deckare?
Så gör jag med böcker jag inte vill ha längre: ger bort dem.
Så här håller jag koll på vad jag läst: bloggen innebär min första läslista ever och sâhär i efterhand kan jag ângra att jag inte fört sâdana tidigare (det behövdes ett lika lättvindigt verktyg - om ett verktyg kan vara lättvindigt? - för att fâ till det...).

Så här sorterar jag min bokhylla: vi sorterar landsvis och där inom i alfabetisk ordning och sedan flytten har vi möjlighet att samla (nästan) allt pâ ett ställe. En fantastisk lyx.

Nästa bok jag ska läsa: Hm. Slaget stâr mellan Bockfesten, Pantaleon och soldatbordellen, bägge av Vargas Llosa, eller Rand frân ovan - men sâdant har ändrats förr!

Aucun commentaire: