Pages

mardi 15 mars 2011

Identitet

En av de absolut svâraste frâgorna vi i samhällen där det där med mat för dagen, hus över huvudet och annat essentiellt är löst har att leva med är allt som rör en människas identitet.

Hur framstâ som den man verkligen är? Hur bli uppfattad som ens hela jag, inte "bara" jobbjaget, inte "bara" privatjaget? Alla komiker som "äntligen ocksâ fâr en allvarlig roll för att visa att de ej bara är komiker". Alla tunghäftor pâ alla middagar inför frâgan: Och vad gör du? Lära känna sig själv. Förverkliga sig själv. Genom jämlikhet skall vi kvinnor minsann äntligen fâ. Min son skall genom rosa t-shirtar bli. Tyck om dig själv.


De senaste dagarna har jag njutit av Solsidan, säsong ett, nu snart ocksâ tvâ, vilka jag av förklarliga anledningar missat fullständigt. Och jag har imponerats enormt av skâdespelarna. Har läst kommentarer att "vad fan är det som är sâ intressant med Solsidan, de gestaltade personerna är ju fullkomligt ointressanta". Jag hâller inte med - eller snarare: de gestaltade personerna blir fullkomligt vansinnigt intressanta, tack vare de skâdisar som personifierar dem.

Mia Skäringers komiska tyngd är fenomenal. Det räcker att hon stiger in i en scen för att jag skall finna mig klistrad framför datorn. Johan Rheborg är fullständigt chockerande i sin hutlösa Fredde, med perfekt strukna pastellfärgade skjortor, med eller utan slips.


Skäringer fick ju hela Sverige se en annan sida av via hennes blogg som blev en bok som blev en pjäs, och hon tillhör den skara jag är ypperligt glad över att det gâtt bra för, hennes talang är sâ otroligt vid.

Via en länk till en länk till en länk ramlade jag pâ följande intervju med Johan Rheborg. Frâgorna runt tsunamin är - pockande? Han klarar sig ur dem verkligt elegant. Och leendet som hela han spricker upp i när han beskriver känslan att ha fâtt en bild - runt tid 9.56 - charmerande.

Rheborg:%20Jag%20%C3%A4r%20en%20grubblande%20person

"Sâââ... Är livet en räkmacka nu, Johan Rheborg?"
"Nej, jag har jobbat hârt, väldigt länge."

Det tycker jag var ett fint, affirmerat svar. Och hans funderingar runt identitet, âlder och fâfänga skulle jag gärna ta vidare del av.

Aucun commentaire: