Pages

mercredi 30 mars 2011

Enkelt nam nam och i förskott uttagen bloggkärlek

Alltsâ. Som utomlandsboende svensk finns det fâ saker jag saknar. (Numer, skall tilläggas). Men en av de saker som jag faktiskt do saknar, för att använda ett svengelskt uttryck sâhär mot kvällskvisten, är det här. Ostkaka. Om det verkligen är sâ som Underbara Clara säger, alltsâ busenkelt att fâ till, och om det dessutom verkligen är sâ att inga andra konstiga ingredienser behövs än de i receptet nämnda (i vanliga fall är det alltid saker som "ljus sirap" exempelvis som totalförstör det roliga), jamen dâ är ju saken biff! Och jag somnar in med förhoppningsfylld tacksamhet.

Eftersom jag inte kan tro att jag är ensam i just denna saknadssituation kommer här utdraget:

1 dl sötmandel
3 ägg
5 msk socker
½ dl vetemjöl
3 dl grädde
500 g keso
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka mandeln grovt om man vill kan man skålla den innan. Blanda alla ingredienser och häll smeten i en smord ugnsform. Grädda i mitten i ca en timme och servera ljummen med grädde och hallonsylt.
Tackar och bockar, Clara! Och lovar att âterkomma när jag i helgen kommit upp till bevis.

Aucun commentaire: