Pages

mercredi 23 mars 2011

Tio minuter frân avfart - och länktips/bloggkärlek, samt pausmusik.

Sâ är det inte mycket mer jag vill säga än att ta hand om er tills min retur. Men sâ säger man ju inte. Tills jag âtervänt? (det där med omvältandet av verb istället för substantiv och ofta tvärtom mellan franskan och svenskan, samt dess passiv och aktiv former, vore värt en hel avhandling i sig). För lite kaffe i kroppen, än, för att tala och tänka klart.

Söndag. Det är snart det, även om det just nu känns jätte lângt bort, när jag fortfarande sitter här vid mitt köksbord, en strâlande vârdag väntar utanför fönstret - man ser det, den nalkas bortom den tunna morgondimman - och det är alldeles tyst förutom fâglarna.
Det fina med huvud och kropp är dock att jag ocksâ vet att sâ snart jag sitter där pâ planet, sâ snart hela maskineriet drar igâng, ja dâ är jag där. Dvs, det är avstampet som är värst (vilket vi redan talade om igâr, inte sant). Dâ är det den världen som gäller nâgra dagar och den jag nu skall lämna kommer ligga här, tryggt ombäddad i sin morgondimma.

Idag säger vi stort grattis till âtervänderskan. Hennes text om târtförberedelser och tejp är ett exempel pâ vad jag saknat.


Och jag skickar er även vidare till bloggvännen Annannan, som sitter med händerna i jorden under stjärnhimlen och funderar, som sâ ofta, ut en bâde vacker och tänkvärd text, frân sitt Portugal. Eller snarare, sin värld sedd inifrân.



(Det är fint med en mac, detta med att kunna göra screen captures). 

Sen lâter jag er drömma er bort med mig, som fick pâminnelse om förra ârets sommar i mailboxen.


Det blir inte mer än sâ just för nu, mina vänner - pausmusiken fâr ersättas av Greklandbilden, kanske hinns det med att fâ till musiken under resan, kanske inte, och isâfall fâr ni tänka er resten. Samt underhâllas av övriga nere i länklistan till höger, alla är de sâ läsvärda - och i denna tidiga morgon tänker jag: Vad världen vore ack sâ mycket fattigare utan denna parallellvärld. Bloggvärlden. 

Ses!

2 commentaires:

Gabrielle Björnstrand a dit…

Åh, var i Grekland är den tagen? Kreta, Zakynthos, Lefkas?

Jag försöker halvt desperat känna igen någon av "mina" öar.

Lycklig resa!

Fransyskan H a dit…

Det börjar pâ A och slutar med -morgos...! Zakyntos och Lefkas känner jag inte till. Kreta väldigt väl, dâ maken skrev en guide över ön för nâgra âr sedan. Det fantastiska med den är ju att 95% av turisterna envisas med att tillsammans besöka den norra kusten, medans endast 5% har gott om plats pâ den mycket vackrare och vildare södra. Intressant!