Pages

jeudi 31 mars 2011

Förnöjsamhet

När vi öppnade butiken i slutet pâ november 2007 sa vi med jämna mellanrum: "Tänk den dan vi gör lika bra som butiken xx alldeles i närheten. Jaa, tänk...."

Idag kom maken hem nöjd i hâgen och sa.
- Vet du hur mycket butiken xx sâlt för under mars?
- Nej.
- X. Vet du hur mycket vi sâlt för under mars?
- Nej.
- X x 2.
- Wah!
- Wah.

Vilket inte innebär att vi än är stormrika, nej lângt därifrân, det tar lâng tid innan man kommer till den punkt dâ en korrekt lön varje mânad kan tas ut utan magont, och inte heller att butiken x haft en jättebra mânad, snarare tvärtom. Men ändâ.

Bakgrund: Butiken kom alltsâ till en dag dâ vi i vanlig ordning och för femhundratolfte gângen storknade pâ vâra dâ-iga liv och tänkte att det vore väl tusan om man inte skulle kunna fâ vara sin egen chef en vacker dag här i livet och styra över allt själv. I och med att vi inte är födda till miljonärer och inte behöver arbeta skall inläsas, right? De flesta av de hundratals idéerna tog aldrig form, men denna ja, frân idé till öppning, säg tre mânader och ovan kan alltsâ ses som ett mycket konkret steg i rätt riktning och jag är sâ glad att jag nästan, men bara nästan, har lust att hoppa jämfota precis hela vägen till sängen där jag nog kommer slockna pâ säg en och en halv minut.

2 commentaires:

annannan a dit…

Men jag tycker att du ska hoppa jämfota, mentalt! Det låter ju fantastiskt. Och en vacker butik, som gör människor glada, tänker jag mig dessutom att det är. Mer än pengar, det.

Fransyskan H a dit…

Det är faktiskt rätt fantastiskt, och mentalt gör jag det: hoppar! Jo. Du har rätt ocksâ med glädjen - det var en av faktorerna jag själv saknade när jag läste om mitt inlägg - det fina i krâksângen är ju just det. Att det som frân början var en lösning pâ ett problem visade sig vara en källa till bâde skönhet och att ha roligt (märkligt sätt att uttrycka sig, men). Dvs - det gör även oss glada! (och mânga uttrycker rent konkret: vilken TUR att ni hamnade här, ni ger oss ett andningshâl/energi och allt vad det heter - och DET är självklart verkligt kul!).