Pages

lundi 14 mars 2011

Uppdatering av nedan litteraturinlägg

Hm. Ibland när jag läser vad jag skrivit och det gâtt lite fort undrar jag om nâgon öht fattar nâgot mer än jag själv.

"Inbjudan till nordisk litteraturafton i samband med Paris' bokmässa ârgâng 2011 där den Skandinaviska litteraturen är à l'honneur, som man säger. Har den stora äran."


...skrev jag förut, utan att utveckla en sekund. Att den skandinaviska litteraturen är "à l'honneur" är ju alltsâ att de är "ârets litteratur", dvs varje âr väljer Paris' bokmässa tillsammans med diverse institut och anrättningar ut en nationalitets (eller, som här, grupp nationaliteters') litteratur för att stâ i centrum. Ofta översätts mer än nâgonsin, fler författare än vanligt bjuds in, debatter, diskussioner, you name it, vilket även konkret ger följder av fler av den nationalitetens litteraturs verk pâ bokdiskarna. Les Belles Etrangères - de vackra utländskorna, är ett led i projektet, lett av le Centre National du Livre - vilka dessutom anordnar diverse konferenser och annat, pâ universitet och andra ställen. Ett âr hade jag förmânen att lyssna till Arundhati Roy och det var ju givetvis sanslöst uppskattat. Ett annat Anna Enquist, holländskan.


Hursomhelst, ni kanske redan hade fattat det. Ja, ni hade säkert fattat det. Men nu har jag i vart fall mindre dâligt samvete av att bara slängt ur mig a när jag borde sagt bâde b och c.

Aucun commentaire: