Pages

jeudi 17 mars 2011

Förtydligande till dagisinlägget

Bara lite snabbt och ursäkta om nedan blir rörigt, men med lite tid och en samtidig lust till klargörande av nedan inlägg fâr det bli det eller inget och därför det.

Jag anser självklart inte att "bara för att Sverige har en bra barnomsorg och andra sämre har man inte rätt att klaga".
Men rörs heller inte i ryggen av "Och man borde sluta tjafsa om lika lön eftersom kvinnorna i Afghanistan tvingas gå klädda i heltäckande slöja". - liknande kommentarer tycker jag är att ta ett stort steg bort frân det jag försökte, kanske med lite klampande fötter, diskutera.

S:s kommentarer - som själv arbetar inom barnomsorg - gladde mig däremot mycket: Hon menade bland annat att man alltid kan bli bättre.
"Det finns fortfarande många områden som behöver utvecklas inom svensk förskoleverksamhet, vi som är verksamma där har höga krav på oss och arbetar ständigt för att utveckla kvalitéten ur många perspektiv. Vi ser inte oss själva som främst "barnpassare" (vilket ju är fallet i många andra länder) utan är i många fall lärare med 3,5 års utbildning i ryggen och därför tycker jag att det är bra med debatter kring förskolans verksamhet, även om den redan är bra på många sätt", skriver hon.
- Vilken toppinställning! Som förälder kan man givetvis inte annat än att bocka och buga.

Men det är ju just det: debatten rör inte främst detta. Min irritation provoceras främst av att det skall finnas norm som säger: barn mâr bäst av att hämtas tidigt och att vara med sina föräldrar framför andra vuxna, punkt - att man därmed delar in världen i "fult och fint" och sätter press pâ föräldrar enligt en sorts normer.
Gömmer inte detta dessutom ofta idén att det vore ett nedbyte att lämna sitt barn pâ dagis istället för att ta hand om det själv? För mig är det ofta tvärtom! Jag har ju fantastiska pedagoger som helhjärtat tar hand om min Lilla (vilket ofta, men inte alltid, är fallet vad gäller mig själv, hrm hrm - och ni? handen pâ hjärtat tjejer och killar?!).

Tvâ mycket nöjda tjejer - Lillan och bästisen L - strax före hämtningsdags.
S kommenterar vidare: "Kanske hänger tidshetsen ihop med föreställningen att det bara vore barnpassning eller förvaring? Även om folk vet rent intellektuellt att förskolan är något annat idag verkar det vara svårt att "tänka om".

Som fd dagisbarn själv, som älskade sitt dagis, och här pratar vi en herrans massa âr tillbaka i tiden (!) kan jag bara tala frân egen erfarenhet och intyga om att det - med den värld jag växte upp i som stöd - inte ens handlar om att behöva "tänka om". Det var ju jättebra redan dâ! 
 
Jag tycker allt detta moraliserande är dels onödigt skuldbeläggande gentemot andra föräldrar, dels ett slag i magen gentemot de personer som vi inte kan vara nog tacksamma emot: Samtlig personal inom barnomsorgen.

Annannan, som ocksâ är "utomländare" kommenterar vidare om att reglerna är olika i olika länder och att "vad jag förstår tillåter inte svenska barnomsorgsregler att man handlar innan man hämtar på dagis, eftersom dagis är till för att man ska kunna arbeta, inte för att underlätta ens liv rent allmänt".
Vilket är sant, men inte i hela Sverige lär vi oss av S - och där det är det vore väl det en debattfrâga i sig: Pâ vilket sätt mâr ett barn bättre av att hämtas tidigt och följa med och handla än att vara kvar pâ dagis i trygg miljö med andra barn och uppmärksamma vuxna?

Under kvällen efter inlägget funderade jag vidare pâ frâgan och faktum är att det är Normen som sâ absolut skall respekteras som moraliseras - och aldrig relativiseras - som är kärnan till det som irriterar mig. Och ocksâ pâ att det som i den här debatten ses "problematiskt" i Frankrike är norm, dvs än gâr Lillan pâ dagis, men om ett halvâr börjar hon Ecole maternelle, första ledet i skolan, och dâ FÂR jag inte hämta förräns tidigast 16.45, sâ är det med det och de ska vara där senast 8.40. Nâgot som talas om i termer som horribla "heltidsarbetsdagar för barn" i Sverige.

Vidare läste jag i kommentarfältet till artikeln jag länkade till kommentarer som: ”och tänk alla ni hemska som lâter era barn vara länge pâ dagis: ni kommer vara de föräldrar som inte har en bra relation till era barn, ni kommer sitta där ensamma pâ äldreboendet”.
Tänk om det vore sâ enkelt att en bra relation endast är = mycket tid tillsammans. Jag är fullkomligt övertygad om att jag och min dotter kommer ha en jättebra relation – och finge vi nu inte det där lângt bort i framtiden, sâ inte beror det dâ pâ att hon nu har lânga dagar pâ dagis!

Sâ. Nu gâr vi vidare! Lämnar er med underbara och nu utslagna magnolior.

Aucun commentaire: