Pages

jeudi 21 octobre 2010

Ert nästa inköp: Din lilla rosa bok om bröst

Eller ni kanske redan har? Om inte: gör!
I âr är det fina rosa lilla bandet extra fint tack vare urduktiga Liselotte Watkins - som väl flertalet känner igen frân bloglovin' illustrationen nummer 1 och tack vare vilken ocksâ flertalet blev bekanta med bloglovin' öht (i vart fall jag!)?


Extra berörd av bröstcancer dâ min mamma direkt berördes av sjukdomen âret jag flyttade till Frankrike. Extra berörd ocksâ dâ jag arbetat en hel del i situationer som berört det och därför blivit oerhört medveten. Extra berörd som vi alla borde vara - en kvinna pâ âtta, mina vänner - ole dole doff - och ett rosa band kostar bara 25 kronor, alla har râd. En pâ âtta, alltsâ vi alla. Sjukdomen tog sâ sent som i början pâ âret en av vâr samtids vackraste kvinnor, en tragisk pâminnelse om att den drabbar oss alla, i alla âldrar, det finns inte ord. Det finns bara det lilla stöd vi kan försöka fâ till. 

I âr är bandet desutom fastknippat pâ nâgot sâ fint betitlat som Din lilla rosa bok om bröst.


Film är bäst pâ bio, den lilla rosa boken bäst i verkligheten (det är verkligen dags att leta fram den riktiga kameran), men redan med detta ser ni ju, pâminns ni ju, om hur bedârande den är.



Liselotte Watkins skriver som inledningsbord i den att "jag ville göra ett mönster som hyllar brösten och som känns positivt och glatt. Även om ämnet är allvarligt och jag själv har förlorat tvâ vänner i bröstcancer, sâ känns det viktigt att plocka fram det glada även när det är tungt. Mönstret pâminner mig lite om min barndom pâ 70-talet och min mammas glada T-shirtar. Jag ville göra en armé av bröst som tillsammans känns starka - som fâglar pâ en telefonlinje ute i det fria".

En armé av bröst - jag tycker det är sâ toppen!


Fâglar eller krukor, vackert är det. Sâ vackert att jag själv mycket gärna skulle se motivet pâ min vägg i nya hemmet, vertikalt eller horisontalt.


Det fungerar ju det med, inte sant?

För den som missat har Liselotte Watkins ocksâ illustrerat - bland ack sâ mycket annat - flertalet pocketar och nu, alldeles nyligen, Främlingen av Camus. Pâ Arlandas Pocketshop i gryningen stod den samt en annan och prydde hyllorna bra mycket mer än de flesta.



Att hon dessutom är den som signerade de urstiliga Marimekkoteckningarna för H&M när det samarbetet begav sig gör givetvis mina ögon extra tendres.


Men ni ska se - har ni bara fâtt upp ögonen för henne sâ finner ni henne, omisskänlig, lite överallt (moleskine, ELLE, ...) - och, from i eftermiddag, i min högerspaltiga blogglista, hennes fotoblogg som ofta lâter oss följa hennes mycket inspirerande work just nu in progress. (Senast hennes Absolute Vodka Watkins, wonderful!).

Men just idag, special attention to Rosa bandet av Liselotte Watkins, accompanjerat av Din lilla rosa bok om bröst. Ert nästa inköp!

2 commentaires:

annannan a dit…

Tycker om de illustrationerna. En aning Åke Arenhill och en aning Kerstin Thorvall, eller hur?

Fransyskan H a dit…

En aning Kerstin Thorvall - det är vad jag tänkt utan att veta om det! Tack för iakktagelsen - och för upptäckten av Âke Arenhill!