Pages

samedi 9 octobre 2010

Ladurée - ett tokfenomen i tiden

Igârkväll eftersom jag ändâ var nära den stora paradgatan, inte hade mycket tid - och pâ jakt efter en liten present till en lagom bourgeoise dam i övre medelârdern - tänkte jag: förenkla saken tjejen, gâ förbi Ladurée - det är ju tydligen vad alla älskar.


Cheesus. De smâ macaronerna, leurs macarons, nära tvâ euro styck - Styck!! - och kön ringlade sig lâng, lâng, lâng längs med de ringklädda kögângarna. Japanare, amerikanare, spanjore, fransmän ocksâ - ocksâ dumma tidsknappa jag - bland de pistaschgröna och pastellrosa kartonger med guldsnirklerier pâ, omvirade med diverse sidenband och annat smâtt och gâtt som fâr damerna att gâ nuts. 



Ladurée - ett fenomen i tiden. Givetvis anrikt, givetvis känt sedan länge, men jag tror ändâ att Sofia Coppola har en fin liten paragraf i sitt kontrakt med dem. Inget säljer som en regissörsdotter i sällskap med en Kirsten Dunst-sk Marie Antoinette i en beklädd reklamfilm.





Vilket är upprepat ocksâ i Miss Dior reklam filmen, regisserad av samma Sofia. Jag tror pâ den lyckliga slumpen, men inte i alla sammanhang.



Sedan dess är det more than crowded, sedan dess har de öppnat flygplatsbutiker. Sedan dess har det sockrade utbudet kryddats pâ med smâ notböcker för fyrahundrafemtioelva euro styck och presentkartonger, tomma, endast femton euro styck. Bland ack sâ mycket annat.


Jag stegade tillbaka, med en blandning av förnöjdhet - presentinförskaffningen var gjord och succégaranterad pâ ett kick - och totalt illamâende.

2 commentaires:

annannan a dit…

Du har alltså stått i kö med ett antal som kunde varit huvudpersoner i boken i mitt senaste quiz! Eller kanske snarare deras hembiträden.

Här hos oss i Porto, och på min väg till jobbet faktiskt, finns ett franskt bageri sedan ett halvår tillbaka. Härom kvällen slog vi till på en låda makroner (man kan väl säga så på¨svenska; jag gör det i alla fall) och förstod hur man kan bli såld på sådana. Men blir de verkligen tio gånger godare för att de är tio gånger dyrare? (Det är en fråga man kan ställa sig om mycket!).

Fransyskan H a dit…

Makroner tycker jag är ett lysande ord - och visst är det gott! (och Ladurées - lât oss säga att deras smakutbud tillhör de mest breda - alltfrân lakrits till saffran till smultron och till och med liljekonvalj... hur det nu gâr ihop dâ liljekonvalj väl är urgiftigt...? "Ska det smaka ska man vara beredd att dö för det", typ, haha).